Uit onderzoeken komt naar voren dat de groei van het aandeel elektrische bussen op de weg mogelijk veel sneller zal groeien dan dat van elektrische auto’s. Binnen tien jaar zal slechts één op de acht nieuwe bussen niet elektrisch zijn. Het gaat dan om bussen die worden ingezet voor het openbaar vervoer.
Kosten
De belangrijkste reden waarom het aantal elektrische bussen sneller zal toenemen dan het aantal elektrische auto’s is goed te verklaren. Het is op korte termijn al mogelijk om de prijzen voor e-bussen lager te krijgen dan voor gewone bussen. De hoge kosten voor een nieuwe elektrische auto zijn vooralsnog vaak een struikelblok. Uit onderzoeken komt regelmatig naar voren dat consumenten daarom nog wachten met de aanschaf van een auto.
2019
De eerste groeispurt mag al volgend jaar verwacht worden. Vooral in China, het land dat vooroploopt in de EV-ontwikkeling, zal veel gebeuren. Daar worden al 300.000 elektrische bussen op de weg gebracht. Daar komen er in 2019 en 2020 nog eens een zelfde aantal van bij. Dit is 99 procent van alle elektrische bussen die op dit moment op de wereld verkocht worden. De groei is hier daardoor dus flink groot te noemen. Desondanks is het nog altijd zo dat wereldwijd het aantal bussen met een batterij nog maar op drie procent van het totaal zal zitten in 2020. In 2025 is dat elf procent.
Probleem
De opkomst van de bussen zal wel een belangrijk probleem met zich meebrengen waar nu al een oplossing voor bedacht moet worden. Elektrische bussen hebben een enorme vraag als het gaat om energiebehoefte. Dit betekent dat dit op sommige momenten een flinke inspanning vraagt op het energienet. Als de bussen allemaal actief zijn, dan zullen zij wereldwijd zes procent van de energievraag voor hun rekening nemen. Anderzijds blijven er daardoor wel zon 7,3 miljoen vaten olie over die op dit moment wel nodig zijn om bussen te kunnen laten rijden.