De autobranche heeft deze week van zich laten horen. De branche erkent dat het aantal elektrische auto’s op de Nederlandse autowegen snel toeneemt. De productie van deze EV’s wordt dit jaar nog eens flink opgeschroefd. Dit staat niet in verhouding met het aantal laadpalen wat er in Nederland beschikbaar is. Als wij op dit tempo doorgaan dreigt er een alarmerend tekort te komen van laadpalen aldus Jeroen Kruisweg, algemeen directeur van ALD Automotive Nederland.
Breder aanbod
Kruisweg heeft het aandeel van EV’s vorig jaar al flink zien stijgen. Dit kwam uiteraard mede door de explosieve verkoop van deze elektrische auto’s in december. Volgens de algemeen directeur van ALD is dit echter een voorbode op wat komen gaat. Hij voorziet dan ook dat de verkoop van EV’s in dit lopende jaar zal toenemen. Dit komt volgens hem mede door het bredere aanbod. Daarnaast hebben verschillende autofabrikanten inmiddels enkele betaalbare modellen op de markt gebracht waardoor de elektrische auto voor iedereen bereikbaar wordt.
Verkoop versus laadpalen
We kunnen uiteraard positief kijken naar de verkopen van de elektrische auto. Het is een goed teken dat steeds meer van dergelijke modellen de showrooms verlaten. Het is juist Kruisweg die zijn zorgen duidelijk uit over het laadnetwerk in Nederland: “Met het huidige verkoopniveau van elektrische auto’s moeten er 120 laadpalen per dag geplaatst worden. Dat zijn er nu maar zo’n 23 per dag.”.
Op dit moment telt Nederland ongeveer 50.000 laadpunten. In de aankomende jaren is dit nog niet voldoende om aan de groeiende vraag te kunnen voldoen. In en rondom de Randstad zullen er in de aankomende periode nog 20.000 laadpunten geplaatst worden. Dit lijkt nu echter een druppel op de gloeiende plaat te zijn. De laadinfrastructuur groeit simpelweg niet mee met de verkoop van de elektrische auto. Hierdoor zul je al snel achter de feiten aan lopen.
ALD Automotive
De bovenstaande zorgen worden uitgesproken door een partij die verantwoordelijk is voor een vloot van 1,76 miljoen auto’s door heel Europa. Binnen Nederland is ALD Automotive al een grote speler, maar buiten onze grenzen is het de tweede op wereldranglijst. Zo was in 2019 van alle leasecontracten al ruim 18% een elektrische auto. Volgens de algemeen directeur zal dit aandeel in dit jaar alleen nog maar stijgen.
De markt verandert volgens ALD Automotive ook in een rap tempo. Denk hierbij aan het delen van een auto. Volgens het bedrijf werken ze nu dan enkel nog met mobiliteitsadviseurs, aldus Kruisweg:
Onze verkopers worden mobiliteitsadviseurs. Eerst verkochten ze leasecontracten, maar nu verkopen ze een mobiliteitsoplossing. Pas in de tweede plaats hoort daar een product bij. Dat zie je bijvoorbeeld aan de populariteit van de pedelec, de snelle elektrische fiets, en aan nieuwe samenwerkingsverbanden tussen bijvoorbeeld Pon Lease en de NS.
Bron: artikel Telegraaf