Hoewel in sommige landen de elektrische auto steeds meer de norm wordt, zijn er ook nog voldoende gebieden waar dit niet het geval is. Daarom hebben de verschillende fabrikanten van de auto’s de handen ineen geslagen. Dit is een opvallende stap. veel merken waren recentelijk nog tegen de elektrische auto.
New York
Het plan werd gepresenteerd op de autobeurs van New York. In eerste instantie is het plan dan ook voor de regio waartoe ook New York behoort gericht. In het noordoosten van Amerika blijft de adoptie van de elektrische auto immers achter. Grote merken willen hier samen verandering in gaan brengen door middel van een gezamenlijke campagne. Die actie gaat Drive Change. Drive Electric. heten. Waarbij voor al de voordelen van EV’s worden belicht.
Waslijst
De lijst van deelnemende merken is eindeloos lang. Zo doet bijvoorbeeld BMW mee. Volvo en Volkswagen zijn onderdeel van de plannen. Opvallend is dat bijvoorbeeld ook fabrikanten als Toyota en Chrysler meedoen. Nog niet zo heel lang geleden waren die juist de fabrikanten die zeker waren van het feit dat EV’s zouden falen. De groep gaat zich nu andere inzetten om bij de overheid te lobby’en. Het wil de regering Trump aanzetten tot actie. Daarvoor moeten onder andere reeds gemaakte afspraken worden herzien. Dit dwingt tot het produceren en verkopen van meer elektrische auto’s.
Ruw idee
Vooralsnog is op de autobeurs van New York alleen de intentie en de naam van de campagne gepresenteerd. Hoe dit er exact uit zal gaan zien is verder niet verklaard. Waar in het noorden van Europa en bijvoorbeeld in China en Californië de elektrische auto al flink is ingeburgerd, daar moet deze campagne dat ook elders voor elkaar krijgen. Mogelijk zal daarom worden ingezet op het benadrukken van de successen in landen zoals Nederland en Zweden. Sommige experts verdenken de merken echter van schijnbetrokkenheid. Volgens hen is de campagne een wassen neus.