De eerste volledig elektrische auto van Porsche is de inmiddels welbekende Taycan. Maar de Duitse sportwagenfabrikant heeft daarnaast ook een aantal plug-in hybrides in het programma. Dit zijn de Cayenne, een grote SUV, en de Panamera, een sportieve sedan. Deze is al verkrijgbaar als plug-in hybride maar de Panamera wordt uiteraard jaarlijks door Porsche herzien. In modeljaar 2021 krijgt de Porsche Panamera nieuwe plug-in hybride aandrijvingen met een grotere elektrische actieradius. Het Duitse vakblad Automobilwoche.de publiceerde de eerste details van de 2021-modellen van de Porsche Panamera.
Vernieuwde Panamera
Als deels elektrisch voertuig zal de vernieuwde Panamera binnenkort ongeveer 30 procent meer kilometers op elektriciteit kunnen rijden, meldt het vakblad. Momenteel is de elektrische actieradius van de Porsche Panamera E-Hybrid beperkt tot 51 kilometers volgens de hier niet meer zo gangbare NEDC-norm. Het grotere elektrische bereik realiseerde de Duitse sportwagenfabrikant door een geoptimaliseerde bedrijfsstrategie, betere accucellen en een efficiëntere bouwvorm. Daardoor kan accucapaciteit bij gelijkblijvende afmetingen toenemen van 14,1 tot 17,9 kWh. Deze verbetering is deels een gevolg van de ervaring die Porsche met de volledig elektrische Taycan heeft opgedaan.
Panamera E-Hybrid ook in 4 S uitvoering
Om de Taycan wat betaalbaarder (voor zover je daar in dit premium segment van kunt spreken) te maken, bracht Porsche van deze auto naast de Turbo (S) ook een 4 S-uitvoering uit. Datzelfde gebeurt nu ook bij de Panamera. Bij de hybride-modellen van de Panamera komt nu ook een 4 S E-Hybrid. Deze derde plug-in hybride moet de kloof tussen het basismodel en de topversie (de Turbo S E-Hybrid) dichten. Het topmodel krijgt bovendien meer vermogen. Het systeemvermogen van de Panamera Turbo S E-Hybrid neemt toe van 550 tot 630 pk, “Dit onderstreept onze hoge normen van best-in-class prestaties”, vertelde Thomas Friemuth, die bij Porsche verantwoordelijk is voor de Panamera-modelreeks.
Comfortabeler én sportiever
De update van de Panamera is volgens Porsche bedoeld om hem comfortabeler te maken, en hem nog meer sportieve kwaliteiten te geven. Dit wordt bereikt door een nieuwe opstelling voor de schokdempers en vering, rolstabilisatie en een geheel nieuw geconfigureerd stuursysteem. Visueel gezien zullen de updates van de Panamera beperkt blijven tot de buitenste lichtband achteraan. In het interieur van de Panamera komt het nieuwe stuurwiel van de 911 en de Cayenne.
Porsche ook bezig met inductief laden
Volgens het Automobilwoche.de werkt Porsche “op volle snelheid aan inductief laden” voor de volgende uitgebreid vernieuwde Panamera. Het accupakket van de modellen met een plug-in hybride aandrijving moet daarmee draadloos kunnen worden opgeladen. Wanneer de volledig nieuwe generatie van de Panamera precies op de markt komt, is nog niet bekend. De eerste lancering van de herziene versie is uiteraard wel voor dit jaar gepland.