De eCMP-architectuur van PSA is inmiddels een van de meest gebruikte platformen. Hierop worden onder meer Peugeot 208 en de Opel Corsa gebouwd. Maar Groupe PSA wil ook grotere elektrische auto’s bouwen. De groep kondigt in verband daarmee de komst van het nieuwe eVMP-voertuigplatform aan. Met dit platform kunnen de merken van Groupe PSA ook modellen in het C- en D-segment lanceren.
Kostenefficiënt
Door de optimalisatie van de R&D- en industrialisatiekosten is het eVMP-platform volgens PSA ook kostenefficiënt. Men maakt bijvoorbeeld gebruik van bestaande accumodules. Men wil in het productieproces naar eigen zeggen “een zo groot mogelijke synergie bereiken met de bestaande middelen in de fabrieken, en de investeringen zo beperken.” PSA produceert de meeste elektrische componenten al in eigen huis. Met het nieuwe platform vult PSA de componenten, die binnen Groupe PSA of in haar joint ventures voor elektromotoren en accucellen worden ontwikkeld en gefabriceerd, verder aan.
Nicolas Morel, Research and Development Director van Groupe PSA: “De investeringen in O&O en industrialisatie zijn aanzienlijk verminderd. Dit wereldwijde platform maakt de ontwikkeling mogelijk van een reeks voertuigen die milieuvriendelijk zijn en die rijplezier en veiligheid aan boord garanderen.”
Accucapaciteit van 100 kW is goed voor actieradius tot 650 kilometer
De afkorting eVMP staat voor Electric Vehicle Modular Platform. Het is min of meer een doorontwikkeling van het eCMP-platform. Hierbij maakt men gebruik van alle knowhow die men bij PSA op dit gebied heeft. De nieuwe eVMP-architectuur is geschikts voor accupakketten van 60 tot 100 kWh. Hiermee hebben de te bouwen auto’s een forse actieradius. Deze kan bij het grootste accupakket zelfs 650 kilometer bedragen. Omdat de vraag naar een volledig elektrische versie niet in ieder land even groot is, plant PSA voor bepaalde markten ook (plug-in) hybride varianten.