De Gumpert Nathalie kende vorige week haar officiële wereldpremière. Dat gebeurde, zoals op dit moment redelijk gebruikelijk is, volledig online. Voldoende reden dus om alle details van deze bijzonder auto op een rij te zetten.
Gumpert Nathalie heeft bijzondere aandrijflijn
We schreven reeds eerder over de bijzondere aandrijflijn van de Nathalie. Het voertuig heeft namelijk een unieke methanol-waterstof brandstofcel. In de productieauto zit een 15 kW sterke brandstofcel, deze zet methanol om in waterstof. Die waterstof levert op zijn beurt elektriciteit en die wordt opgeslagen in een batterij of doorgestuurd naar één van de vier elektromotoren – op elk wiel zit er één. Met een volle tank mag je volgens Gumpert rekenen op een actieradius van 820 kilometer. Verder leveren de elektromotoren ook behoorlijk wat kracht. Samen zijn ze goed voor 545 pk en 989 Nm koppel. Sprinten van 0 naar 100 km/u duurt 2,5 seconden. De topsnelheid bedraagt zo’n 300 km/u. Dit is trouwens niet het geval als het accupakket leeg is en de elektromotoren hun energie uit de brandstofcel moeten halen, dan is de topsnelheid beperkt op 120 km/u.
De Gumpert Nathalie is ook geschikt voor het circuit. Zo zit er onder andere een rolkooi ingebouwd, die door FIA is goedgekeurd.
Methanol tanken
Bij de Gumpert Nathalie tank je dus geen waterstof, maar methanol. Dat lijkt haast op ‘normaal’ tanken, omdat je hier, in tegenstelling tot bij waterstof, geen hogedrukinstallaties voor nodig hebt. Gumpert geeft aan dat je de 65-liter tank op 3 minuten weer vol hebt. Niet alleen is het tanken simpeler, je kunt methanol ook op veel meer plaatsen bestellen dan waterstof. De techniek is – voorlopig alleszins – echter een struikelblok. Die is dusdanig complex dat hij niet snel zal worden toegepast in normaal personenvervoer. Bovendien zijn het geen goedkope tankbeurten: een liter ethanol kost ongeveer 2 euro. Met een Nathalie rij je wat dat betreft overigens het eerste jaar gratis, de methanol krijg je een jaar cadeau. Daarbovenop regelt Gumpert zelfs een nachtelijke bezorgservice voor klanten in Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk, andere landen volgen later.
Aiways
Gumpert werd opgericht door ex-Audi Sport ingenieur Roland Gumpert, maar tegenwoordig is zijn bedrijf in handen van de grote Chinese start-up Aiways. Zij hebben grootse plannen op het gebied van elektrische auto’s en willen Gumpert positioneren als performancemerk. Vergelijkbaar met de AMG van Mercedes-Benz dus.
Gumpert Nathalie First Edition
Zoals je wellicht verwacht, is de Nathalie redelijk prijzig, de vanafprijs ligt op 407.000 euro, exclusief heffingen. Er komt ook een speciale First Edition, deze is voorzien van een speciale lakkleur en alle opties. De First Edition komt in beperkte oplage, maar ook het totaal aantal Nathalies dat wordt gebouwd is erg beperkt, slechts 500 stuks.
In de eerste helft van 2021 gaan de orderboeken open.