Motorfabrikant Harley Davidson wil profiteren van de vele ontwikkelingen die dankzij de elektrische auto in gang zijn gezet. De fabrikant wil binnen anderhalf jaar met een elektrische motor op de markt komen. Het bedrijf acht de tijd rijp nu dankzij de elektrische auto een goed laadnetwerk wordt aangelegd over de gehele wereld.
Oud plan
Harley Davidson speelt al jaren met het idee om een elektrische motor op de markt te brengen. De fabrikant was zelfs al eerder overstag dan veel autofabrikanten. Zo heeft het in het verleden ook eens een prototype op de markt gebracht. De LiveWire uit 2014 werd vooral geroemd vanwege het snelle optrekken, van nul naar honderd in minder dan vier seconden. Sindsdien bleef het echter stil rond de elektrische motor.
Actieradius
Nog meer dan bij een auto, is de actieradius voor een motor van groot belang. Harley Davidson heeft hier van alle fabrikanten misschien wel het meest mee te maken. Dat komt omdat de motor wordt geassocieerd met de vrijheid van het rijden en de open weg. De LiveWire kon echter net geen honderd kilometer op een volle batterij rijden. Dit was vele malen te weinig om de vele liefhebbers van het motorrijden te overtuigen over te stappen op elektrische modellen. Zeker ook omdat de maximale actieradius alleen in de zogenaamde economy-stand bereikt kon worden. Er kon dus niet worden doorgereden.
Budget opschroeven
De elektrische motor van Harley Davidson komt nu om een andere reden weer in de spotlight te staan. De fabrikant wil graag het publiek dat zich aangetrokken voelt tot de motoren gaan verjongen. De gemiddelde leeftijd van de Harley-liefhebber loopt volgens onderzoeken langzaam maar zeker op. Een goede motor die elektrisch wordt aangedreven zou deze ontwikkeling kunnen doen keren. Daarom gaat het de komende jaren zo’n vijftig miljoen dollar per jaar in elektrisch rijden investeren. Daar wordt per direct een begin mee gemaakt.