Honda trok veel belangstelling op de CES in Las Vegas vanwege de presentatie van twee opvallende prototypes: de Honda 0 Saloon en de Honda 0 SUV. Deze futuristisch ogende EV’s duiden op een nieuwe fase in Honda’s elektrische ambities. Maar wat hebben deze modellen te bieden? In hoeverre kunnen ze concurreren met de gevestigde orde in een steeds drukker wordende EV-markt? En zullen de futuristische looks niet te veel afschrikken? Komen deze modellen überhaupt wel naar Europa, en naar Nederland?
Design: Futuristisch of functioneel?
Zowel de Honda 0 Saloon als de SUV vallen op door hun gedurfde, futuristische design. De Saloon, met zijn lage silhouet en vloeiende lijnen, heeft een sportieve en elegante uitstraling. De SUV daarentegen, oogt robuuster en avontuurlijker, met een hoge zitpositie en opvallende wielkasten.
Of dit design aanslaat bij de Nederlandse consument valt nog te bezien. Nederlanders staan over het algemeen bekend om hun pragmatische instelling en waarderen functionaliteit boven extravagantie. Honda zal moeten aantonen dat de 0 Serie niet alleen mooi is om naar te kijken, maar ook praktisch in gebruik.
Ruimte en comfort maakt ze ideaal voor gezinnen
Honda belooft dat de 0 Serie ruim en comfortabel is, met voldoende plek voor passagiers en bagage. De SUV richt zich met name op gezinnen, met een flexibel interieur en een royale kofferbak. De Saloon daarentegen, biedt meer comfort en luxe, met hoogwaardige materialen en geavanceerde technologie.
Maar hoe verhouden deze modellen zich tot de concurrentie? De Tesla Model Y is momenteel een van de populairste gezins-EV’s in Nederland, dankzij zijn ruime interieur, lange actieradius en geavanceerde technologie. Ook de Kia EV6 en Skoda Enyaq zijn sterke concurrenten in dit segment, met een aantrekkelijke prijs-kwaliteitverhouding. Honda zal moeten aantonen dat de 0 Serie meerwaarde biedt ten opzichte van deze gevestigde modellen.
Ook de technologie maakt de Honda 0 Serie bijzonder
De Honda 0 Serie zit boordevol geavanceerde technologie. Naast het ASIMO OS en het e:N Architecture W-platform – waarover we al eerder schreven in ons artikel over de Afeela 1 – beschikt de 0 Serie ook over een flinke reeks innovatieve functies die de rijervaring moeten verbeteren.
Denk hierbij aan Level 3 autonoom rijden, waarmee de auto in bepaalde omstandigheden zelfstandig kan rijden. Ook de connectiviteit is van hoog niveau, met een intuïtief infotainmentsysteem en naadloze integratie met smartphones.
Maar welke van deze technologieën zijn echt relevant voor de Nederlandse consument? Autonoom rijden staat nog in de kinderschoenen en de regelgeving in Nederland is nog niet aangepast aan Level 3 autonomie. In Duitsland heeft Mercedes-Benz overigens onlangs goedkeuring gekregen voor zijn eveneens op Level 3 functionerende Drive Pilot systeem, maar dan alleen voor gebruik op de Duitse snelwegen. Connectiviteit daarentegen, is steeds belangrijker voor Nederlandse automobilisten en hun gezinsleden, die graag online blijven tijdens het rijden. Honda zal moeten aantonen dat de technologie in de 0 Serie een echte meerwaarde biedt voor de Nederlandse consument.
Prijs en beschikbaarheid Honda 0 Serie
Honda heeft nog geen officiële prijzen bekendgemaakt voor de 0 Serie. Op basis van het formaat, de positionering en de gebruikte technologie, verwachten we dat de 0 Serie in een hoger prijssegment zal vallen. De Saloon zal waarschijnlijk concurreren met modellen als de Tesla Model S, Polestar 5, Mercedes EQE en NIO ET9, terwijl de SUV het moet opnemen tegen bijvoorbeeld de BMW iX, Volvo EX90 en Polestar 3.
De introductie van de Honda 0 Serie staat gepland voor 2026. Of de modellen dan ook in Europa leverbaar zullen zijn, is nog onzeker. Hoewel het persbericht over de onthulling van deze serie ook door Honda Europe is verspreid, hebben we namelijk de indruk dat deze modellen voornamelijk voor de Amerikaanse markt zijn bedoeld.
Heeft Honda hiermee een winnaar in handen?
De Honda 0 Serie heeft ontegenzeggelijk potentieel. De futuristische EV’s bieden een combinatie van opvallend design, geavanceerde technologie en ruime interieurs. Of dit voldoende is om Nederlandse consumenten te overtuigen, valt echter nog te bezien.
Honda zal moeten aantonen dat de 0 Serie meerwaarde biedt ten opzichte van de gevestigde concurrenten. Een aantrekkelijke prijs, een goede beschikbaarheid en een sterke focus op de behoeften van de Nederlandse consument zijn van doorslaggevend belang voor het succes van de 0 Serie in Nederland.
Het feit dat Honda nog maar amper op de Europese markt vertegenwoordigd is, zal niet echt helpen. Enige tientallen jaren geleden was Honda hier nog veel bekender en had het merk ook een ijzersterke reputatie. Tegenwoordig is Honda steeds meer een merk voor veeleisende liefhebbers van kwalitatief goede auto’s.