Gisteravond maakte Honda middels een digitale persconferentie meer bekend over de elektrificatiestrategie van Honda in China. Daar zal Honda China officieel een nieuw submerk voor volledig elektrische voertuigen op de markt brengen, genaamde ‘e:N’.
Nieuwe elektrische architectuur
Honda zal het nieuwe submerk e:N wereldwijd gaan voeren. Dat viel ergens wel te verwachten. De eerste volledig elektrische Honda, de kleine ‘e’, past daar qua naam immers ook al heel goed bij. Naast het nieuwe submerk e:M vertelde de Japanse autofabrikant ook meer over de nieuwe, volledig elektrische architectuur “e:N Architecture”. Deze kenmerkt zich naar eigen zeggen door een hoge mate aan intelligente functies en moet ook uitblinken op het gebied van efficiëntie.
Tien nieuwe elektrische modellen
Dat was niet het enige dat Honda China te melden had. De Japanse autofabrikant wil namelijk ook tien volledig elektrische modellen op de Chinese markt uitbrengen. Honda gaat elektrificatie dus eindelijk serieus nemen. Voor de goede orde: lang niet al deze modellen zullen ook naar Europa komen. Ten eerste is de Chinese markt voor Honda veel interessanter. Ten tweede gaat Honda voor de productie van een deel van deze modellen samenwerken met Chinese autofabrikanten. De modellen die uit die samenwerking voortkomen, zijn waarschijnlijk alleen voor de Chinese markt bedoeld. Welke modellen wel en niet naar Europa zullen komen, moeten we dus nog even afwachten.
Twee productiemodellen en drie conceptcars
Op de persconferentie van gisteravond presenteerde men de eerste twee productiemodellen van het e:N merk. Dit zijn de samen met Dongfeng ontwikkelde e:NS1 Special Edition alsmede de e:NP1 Special Edition, die Honda samen met GAC/ Guangqi op de markt brengt. Honda zal deze twee volledig elektrische voertuigen in het voorjaar van 2022 lanceren.
Daarnaast presenteerde Honda ook drie conceptcars. Zowel de e:N Coupe concept, de e:N SUV concept alsmede de e:N GT beleefden gisteravond hun wereldwijde debuut. We hoeven van deze modellen niet al te veel te verwachten op de korte termijn. Deze modellen zullen, als het daadwerkelijk productiemodellen worden, pas over een jaar of vijf op de markt komen.
Nieuwe designtaal
Qua uiterlijk passen Dongfeng’s Honda e: NS1 en GAC’s Honda e: NP1 perfect bij Honda’s nieuwe elektrische designtaal. Hoewel ze bij twee verschillende fabrikanten vandaan komen, is dat niet direct te zien. Men is wat dat betreft niet over een nacht ijs gegaan. De modellen kenmerken zich aan de voorzijde door de slanke koplampen, die met elkaar verbonden door middel van een veelhoekige, gesloten grille. Uiteraard is er ook een logo op het midden van het front, dat ook kan worden verlicht. In combinatie met de overlappende voorkant van de motorkap maken ze bijna een futuristische indruk.
Assistentiesystemen
Verder presenteerde men bij de persconferentie ook de nieuwe intelligente softwaresystemen van beide modellen. Het nieuwe e:N OS ‘ecosysteem’, dat Honda’s Sensing 360 intelligente rij-assistentiesysteem en Honda’s Connect intelligente begeleidings- en interconnectiesysteem combineert, biedt een natuurlijke en soepel werkende AI-stem assistent, OTA-updates en nog veel meer functies. Uiteraard heeft het, zoals we ook in de Honda e zien, een bijzonder groot beeldscherm.
Het nieuwe Sensing 360 assistentiesysteem is gebaseerd op de bestaande Honda Sensing-camera en heeft bovendien ook 5-millimeter radars aan de voorkant en in de hoeken van de auto om 360-graden detectie mogelijk te maken. Het systeem komt als eerste in de modellen die in 2022 in China op de markt komen. Tegen 2030 moet het systeem in alle modellen van Honda geïnstalleerd zijn.