Volgende week presenteert Honda zijn volledig elektrische stadsauto op de IAA van Frankfurt. We weten nu al dat de productieversie van de Honda e nauwelijks afwijkt van de voorafgaande conceptauto. De Honda e wordt leverbaar in twee varianten: 100 kW en 113 kW.
Moderne auto in een retro jasje
Waar veel fabrikanten kiezen voor een eerder futuristisch uiterlijk, gaan ze bij Honda voor retro. De Honda e doet op het eerste zicht vooral denken aan compacte hatchbacks van heel wat jaren geleden. Toch zitten er de nodige erg hedendaagse snufjes aan. Zo heeft de Honda e geen buitenspiegels, maar camera’s en moderne verzonken deurgrepen.
Twee varianten
Je kunt bij de Honda e kiezen uit twee verschillende elektromotoren: een met een vermogen van 136 pk (100 kW) of een met 154 pk (113 kW). Beide hebben een koppel van 315 Nm. Van 0 naar 100 km/u duurt ongeveer 8 seconden bij de krachtigste versie. Honda koos ervoor om de elektromotor op de achteras te plaatsen, hij is dus achterwielaangedreven. De Honda e is voorzien van een batterij van 35,5 kWh, wat hem een actieradius geeft van maximum 220 kilometer. De snellaadmogelijkheid zorgt ervoor dat hij binnen 30 minuten voor 80% is geladen.
Futuristisch interieur
In tegenstelling tot het exterieur, ziet de binnenkant er totaal niet retro uit. Het dashboard is volledig digitaal: je krijgt vijf schermen en een online infotainmentsysteem. Het digitale dashboard bestaat voornamelijk uit 12,3 inch LCD-touchscreens. Alle toepassingen en online diensten die je kunt bedienen via het touchscreen, kun je ook activeren met een stemopdracht. Honda heeft hiervoor zijn eigen dienst: de Honda Personal Assistent. De bediening hiervan is redelijk standaard: je activeert de assistent door ‘OK Honda’ te zeggen. Hierna stel je een vraag of geef je een instructie. De technologie is zelflerend. De reacties worden daarom steeds accurater.
Honda App
Niet alleen in je auto kun je digitaal communiceren, ook vanop afstand blijf je in contact met je voertuig. De Honda App kan je informatie geven over zaken zoals de laadstatus en resterende range. Daarnaast kun je bijvoorbeeld navigatieopdrachten rechtstreeks naar je auto sturen. Ook is de Honda e toegankelijk via een digitale sleutel. Zo kun je jouw auto vergrendelen en ontgrendelen met de app.
Nederland moet wachten
Op dit moment zijn er nog geen prijzen bekend voor de Honda e. Wel weten we dat de levering start in het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Frankrijk en Noorwegen. In Nederland moeten we dus nog wat langer wachten. Aangegeven wordt dat de Honda e in de eerste helft van 2020 in Nederland wordt verwacht. Dat is ook het moment dat de orderboeken openen.