De bestuurder en passagier van de Honda E, die volgend jaar op de markt komt, kunnen beschikken over een dashboard dat over bijna de gehele breedte uit beeldschermen bestaat. Het dashboard is samengesteld uit vijf hoge-resolutie kleurenschermen, die naadloos in elkaar overgaan. De buitenste schermen zijn die van het camerasysteem dat de buitenspiegels vervangt, het beeld van de achteruitkijkcamera wordt op het centrale scherm weergegeven. Direct voor de bestuurder bevindt zich een 8,8-inch TFT-scherm. Dat scherm geeft alle belangrijke informatie over het voertuig, zoals energie en laadstatus, rijmodus en details over de veiligheidssystemen.
Infotainment
Dan zijn er ook nog twee 12,3-inch LCD-touchscreens, deze beslaan het grootste deel van het digitale dashboard. Dit zijn de infotainmentschermen, deze maken het mogelijk om verschillende apps en diensten te gebruiken. De bediening gaat door middel van swipen, net zoals de apps op de smartphone en tablet. De gebruikersinterface van de schermen kan verregaand worden gepersonaliseerd. Ook is het mogelijk om de inhoud van het ene naar het andere scherm te verplaatsen. Hierdoor kan de relevante informatie op beide touchscreens precies zo worden weergegeven als bestuurder en bijrijder het prettigst vinden. Ook kan de bijrijder bepaalde inhoud, zoals navigatie-instructies, naar de het scherm van de bestuurder sturen. Maar de dubbele schermen kunnen ook onafhankelijk van elkaar verschillende apps naast elkaar gebruiken. Zo kan de bestuurder de instructies van het navigatiesysteem volgen terwijl de bijrijder bijvoorbeeld een afspeellijst met muzieknummers maakt of via internet wat informatie over een bepaalde bestemming opzoekt.
Honda Personal Assistant
Als alternatief kunnen de connectiviteitsdiensten en -toepassingen via de “Honda Personal Assistant” ook worden bestuurd door middel van spraakopdrachten. Deze dienst maakt gebruik van kunstmatige intelligentie (AI). Deze creëert een zo natuurlijk mogelijk gesprek met behulp van een “uniek” contextbegrip. Deze assistent geeft toegang tot een grote verscheidenheid aan online diensten. De Honda Personal Assistant wordt geactiveerd met de woorden “Okay Honda”, gevolgd door de eigenlijke vraag of instructie. Dankzij het machinaal leren via AI is de technologie in staat om na verloop van tijd de stem van de bestuurder en bijrijder nauwkeuriger vast te leggen. Daardoor kunnen nog nauwkeurigere antwoorden worden gegeven.
Smartphone integratie
Andere apps zijn beschikbaar via smartphone integratie via Apple Carplay of Android Auto. De dubbele aanraakschermen geven de gebruikers toegang tot sociale media, muziek en andere diensten. Wanneer de auto geparkeerd staat – bijvoorbeeld tijdens het opladen – hebben passagiers ook de mogelijkheid om video’s af te spelen en kunnen ze met hun mobiele apparaten gebruik maken van de Honda WLAN-hotspot.
Altijd in contact met de auto via app
Eigenaren van een Honda E kunnen te allen tijde in contact blijven met het voertuig via een speciaal ontwikkelde smartphone app. Deze app biedt eenvoudige toegang tot laadfuncties, airconditioning, informatie over de voertuigstatus, veiligheidsfuncties en locatiebewaking. Extra connectiviteit en EV-specifieke functies zijn onder andere een batterijniveau- en bereikindicator. De dichtstbijzijnde oplaadstations en navigatie-instructies kunnen direct via de smartphone naar het voertuig worden gestuurd. Daarnaast heeft de Honda e een digitale sleutel waarmee de elektrische auto via de app ontgrendeld en opnieuw vergrendeld kan worden. De voertuigeigenaar kan ook zogenaamde “geofence”-zones definiëren en ontvangt een melding zodra de auto dit gebied verlaat.