Vandaag heeft ons goed nieuws bereikt over de elektrificatieplannen van Honda. De Japanners zijn van plan om de elektrische versie van de HR-V ook naar Europa te verschepen. Op dit moment wordt dit model in China al als elektrisch model verkocht. Desondanks werkt men bij Honda nog wel met een Europees prototype onder de naam e:Ny1. Gelukkig hoeven wij niet lang te wachten op de komst, want het model moet in 2023 al in de showroom staan.
Belangrijk model
Honda ziet deze e:Ny1 Prototype als een belangrijke sleutelspeler in Europa. De SUV moet de elektrische verkopen van Honda flink aanjagen luidt het. Honda zegt dat de productie-EV een “unieke mix van dynamiek, technologie en design zal bieden waar Honda bekend om staat“, terwijl het ook “een geweldige optie zal zijn voor gezinnen die op zoek zijn naar hun eerste EV“.
Nieuwe line-up
De technische informatie heeft Honda helaas nog niet gedeeld. Wel is het duidelijk dat de e:Ny1 een onderdeel zal worden van een compleet nieuwe line-up voor volgend jaar. De Japanners gaven zelf te kennen aan dat er volgend jaar in ieder geval een full-hybrid SUV op de Amerikaanse markt zal verschijnen. Vermoedelijk hebben wij het hier over de opvolger van de alom bekende HR-V welke ook in Europa leverbaar is.
Daarnaast is het duidelijk dat de CR-V datzelfde jaar een update zal krijgen. Dit model zal voor het eerst in Europa zowel full-hybride als plug-in hybride aandrijflijnen aanbieden.
We zijn al ver gevorderd met onze plannen om de keuze aan elektrische en hybride voertuigen voor onze klanten verder uit te breiden en ons aanbod in het snelgroeiende B- en C-SUV-segment te vergroten. De nieuwe modellen die we in 2023 zullen introduceren bepalen de koers voor de volgende generatie geëlektrificeerde Honda-auto’s, allemaal met behoud van de boeiende rijdynamiek, het comfort en de uitzonderlijke bruikbaarheid waaraan onze klanten gewend zijn geraakt.
Honda e:Ny1
De nieuwe e:Ny1 wordt mogelijk nog een apart model naast de eerder genoemde modellen. Het lijkt er op dat de HR-V als basis wordt gebruikt om hier een elektrisch model van te maken. Deze conversie heeft Honda in China al veel succes gebracht. Het is dus niet ondenkbaar dat men deze goocheltruc nogmaals in Europa wil uitvoeren. Op basis van zijn Chinese broertjes kunnen wij wellicht wel een gok wagen wat wij kunnen verwachten van de e:Ny1.
De elektrische cross-over is uitgerust met een batterijpakket van 68,8 kWh dat een aan de voorzijde gemonteerde elektromotor van 201 pk aandrijft. Volgens de Chinese CLTC-testcyclus kan de Honda tot 510 kilometer afleggen op een volledige batterijlading. De topsnelheid is 150 km/h. Of deze laatste cijfers, volgens Europese normen, daadwerkelijk standhouden is nog maar de vraag.
Naar alle waarschijnlijkheid zal deze nieuwe e:Ny1 ook in China geproduceerd worden. Dit lijkt in ieder geval het meest voor de hand te liggen, aangezien daar de basis al geproduceerd worden. Daarnaast sloot Honda vorig jaar zijn Europese fabrieken in Swindon (Engeland) en Gebze (Turkije), dus het is duidelijk dat de e:Ny1 uit het buitenland moet worden geïmporteerd.