Honda heeft lang gewacht met het op de markt brengen van elektrische auto’s. Tot dusver heeft de Japanse producent van motorfietsen en auto’s slechts één elektrische auto – de kleine Honda e – in het programma. Maar daar moet de komende jaren verandering in komen. Men wil tientallen elektrische modellen op de markt brengen. Die modellen worden vooral ontwikkeld voor de markten waar Honda het meeste auto’s verkoopt. Daar behoort Europa helaas niet bij.
Totaal 30 elektrische modellen gepland
Evengoed zal Honda ook hier – of juist hier – de komende jaren een groot aantal elektrische modellen lanceren. Het Japanse merk wil tegen 2050 ‘CO2-neutraal’ zijn en om dit te kunnen realiseren moet er het een en ander gebeuren. Daarom wil Honda tegen 2030 wereldwijd maar liefst 30 elektrische modellen in de portefeuille hebben. De Japanse fabrikant rekent op een totaal productievolume van twee miljoen eenheden per jaar.
Eerst hybrides, nu ook elektrisch
Honda mag dan niet bepaald voorop lopen op het gebied van elektrische auto’s, dat wil nog niet zeggen dat de Japanners daar geen ervaring mee hebben. Na Toyota was Honda immers een van de merken die het eerst aan de weg timmerden met hybride modellen. Maar op het gebied van volledig elektrische auto’s zoekt Honda inde toekomst toch vooral samenwerking met lokale partijen. Voor de Prologue werkt de Japanse fabrikant samen met General Motors. Dit Amerikaanse concern heeft een tijd geleden een veelzijdige elektrische architectuur met de naam Ultium ontwikkeld. Ook Honda gaat daar gebruik van maken. Vanaf 2027 zal Honda in samenwerking met General Motors een reeks betaalbare elektrische auto’s op basis van een gemeenschappelijk platform lanceren. Of dat het Ultium-platform wordt, is niet helemaal duidelijk.
Prologue oogt behoorlijk Europees
De Honda Prologue – een mid-size elektrische SUV – is het eerste model voor ‘de massamarkt’ en mag wat ons betreft meteen de weg op. Want hoewel dit model waarschijnlijk vooral met de Amerikaanse markt in het achterhoofd is ontwikkeld – zo staat hij op GM’s Ultium platform – doet de Honda Prologue behoorlijk Europees aan. We mogen daarom ook verwachten dat de Honda Prologue ook hier op de markt zal komen en hier ook best wel een (bescheiden) succes zal worden. Dit kunnen we alleen baseren op basis van de foto’s en de wetenschap dat GM’s Ultium-platform behoorlijk goede specificaties mogelijk maakt.
Specificaties nog niet bekend
Maar wat de specificaties van de Honda Prologue zijn, laat de Japanse fabrikant nog even in het midden. Naast de foto’s en een korte omschrijving heeft men alleen de afmetingen vrijgegeven. Aanvankelijk dachten we dat de Prologue de elektrische opvolger van de populaire CR-V zou worden. Maar de Honda Prologue is een flink stuk groter. Hij heeft een lengte van 4,88 meter terwijl hij 1,99 meter breed en 1,64 meter hoog is, en een wielbasis van 3,09 meter heeft. Dat riante formaat biedt natuurlijk wel alle mogelijkheden voor een flinke hoeveelheid ruimte in het interieur. Dankzij GM’s Ultium architectuur verwachten we dat hij niet alleen achterwiel- (of voorwiel?) aandrijving hebben, maar ook verkrijgbaar zal zijn met vierwielaandrijving.
Verder krijgt de Prologue volgens Honda een ‘royaal’ en ‘technisch rijk’ uitgerust interieur. De bestuurder kan beschikken over een digitaal 11-inch display terwijl er ook in een 11,3-inch audio-/connectiviteitsscherm is voorzien. Meer details over de Prologue kunnen we in de komende maanden verwachten. De marktintroductie verwachten we overigens niet op korte termijn.