Het Chinese automerk Hongqi is hier nog niet zo bekend. In eigen land heeft sinds de oprichting in 1958 een goede reputatie op het gebied van luxe en prestige opgebouwd. Een paar jaar geleden maakte Hongqi een gedurfde entree in de Europese EV-markt met een typisch ‘Chinees’ ogende elektrische SUV. Daarmee wist Hongqi de Europese kopers niet echt te overtuigen. Maar met de Hongqi EH7 heeft het Chinese merk een veel interessantere troef in handen. Deze elektrische sedan illustreert niet alleen de ambities van het Chinese automerk maar is ook een goed gelukte mix van oosterse elegantie en westerse technologie. Zou dit inderdaad een uitdager voor de gevestigde orde in het premium segment gaan worden?
Elektrische sedan van bijna vijf meter lang
De EH7 is een imposante verschijning, met een lengte van bijna vijf meter en een wielbasis van drie meter. Daarmee biedt zijn inzittenden een zee aan ruimte en een overdaad aan luxe. Maar dat is niet het enige dat indruk maakt. Ook de prestaties mogen er wezen. Hij wordt gemaakt in vijf verschillende uitvoeringen, elk met unieke specificaties en prestaties die inspelen op diverse behoeften. Of je nu op zoek bent naar een zuinige kilometervreter of een krachtige snelheidsduivel, de EH7 heeft het allemaal.
EH7 600 Pro
Voor wie efficiëntie voorop staat, is er de EH7 600 Pro. Deze achterwielaangedreven variant heeft een 75 kWh LFP-accu en een enkele elektromotor die 253 kW (345 pk) en 450 Nm koppel levert. Daarmee sprint hij in een respectabele 7,8 seconden naar 100 km/u en belooft hij een actieradius tot 600 km (volgens de Chinese NEDC-norm). Deze instapversie zal hier waarschijnlijk niet worden aangeboden.
EH7 690 Pro
De EH7 690 Pro heeft dezelfde aandrijflijn als de 600 Pro, maar is uitgerust met een grotere 85 kWh accu. Dit resulteert in een nog grotere actieradius tot 690 km (NEDC) en een iets snellere acceleratie van 0-100 km/u in 6,2 seconden.
EH7 640 Pro+
Voor wie meer power verlangt, is er de EH7 640 Pro+. Deze versie heeft twee elektromotoren en vierwielaandrijving, waardoor het vermogen stijgt naar 455 kW (619 pk) en het koppel naar 756 Nm. De acceleratie van 0-100 km/u is in slechts 4,2 seconden mogelijk, maar de actieradius is iets lager (640 km NEDC) vanwege de extra motor.
EH7 820 Pro
De EH7 820 Pro is de kilometervreter van de familie. Met een 111 kWh accu en achterwielaandrijving belooft hij een actieradius tot wel 820 km (NEDC). Ondanks zijn grote accu behoudt hij een vlotte acceleratie van 0-100 km/u in 5,8 seconden.
EH7 760 Pro AWD
Als klap op de vuurpijl is er de EH7 760 Pro AWD. Deze topuitvoering combineert de krachtige dubbele motor en vierwielaandrijving van de 640 Pro+ met de grote 111 kWh accu van de 820 Pro. Het resultaat is indrukwekkend: een actieradius tot 760 km (NEDC) en een acceleratie van 0-100 km/u in slechts 3,5 seconden.
Actieradius waarschijnlijk iets te optimistisch
Alle EH7-modellen hebben een begrensde topsnelheid van 190 km/u en kunnen snelladen met een piekvermogen variërend van 190 kW tot 365 kW, afhankelijk van de uitvoering. Die DC-laadsnelheid van 365 kW duidt trouwens op een 800 volt-systeem.
We moeten overigens opmerken dat de genoemde actieradiuscijfers gebaseerd zijn op de Chinese NEDC-norm, die over het algemeen optimistischer is dan de Europese WLTP-norm. We kunnen dus verwachten dat de officiële WLTP-cijfers wat lager zullen uitvallen.
Elegante sedan
Het design van de EH7 is wat je noemt een lust voor het oog, ook naar Europese maatstaven. De strakke lijnen, elegante proporties en subtiele hints naar traditionele Chinese designelementen geven de auto een unieke en fraaie uitstraling. Het minimalistische interieur is al even indrukwekkend, met hoogwaardige materialen zoals zacht leder, houtfineer en geborsteld aluminium. De royale ruimte wordt optimaal benut met comfortabele stoelen, een panoramisch dak en een state-of-the-art infotainmentsysteem.
Het infotainmentsysteem biedt een naadloze integratie van navigatie, entertainment en voertuiginstellingen. Daarnaast is de EH7 uitgerust met een uitgebreid pakket aan rijassistentiesystemen, zoals adaptieve cruise control, rijstrookassistentie en noodremassistentie, die de veiligheid en het comfort naar een hoger niveau tillen.
Hongqi: een rijke historie en grote ambities
Hongqi is geen nieuwkomer in de autowereld. Het merk werd in 1958 opgericht als fabrikant van luxe limousines voor de Chinese overheid en heeft sindsdien een reputatie opgebouwd voor kwaliteit en prestige. Met de EH7 wil Hongqi zijn vleugels definitief uitslaan naar Europa.
De Chinese opmars
De komst van de Hongqi EH7 is onderdeel van een grotere trend: de opkomst van Chinese automerken in Europa. Ze een serieuze uitdaging voor gevestigde merken, door de vaak goed geslaagde combinatie van scherpe prijzen, geavanceerde technologie en innovatieve features vormen. Ook het design van de Chinese automerken sluit steeds beter aan bij de smaak van de Europese autokopers. Of de Hongqi EH7 een succes wordt in Europa valt nog te bezien. Het is een segment waar het voor nieuwkomers bijzonder moeilijk is om voet aan de grond te krijgen. Het is maar de vraag of de indrukwekkende specificaties, luxueus design en focus op technologie genoeg potentieel hebben om met de EH7 de Europese markt te veroveren. Dat zal de tijd moeten uitwijzen.