Personenauto’s met brandstofcellen op waterstof zijn kostbaar. Als het om dure auto’s gaat, is het prijsverschil van de brandstofceltechniek volgens de Fransman Olivier Lombard niet z’n bezwaar. Kopers hebben dat extra bedrag er wel voor over om een emissievrije auto met een extra grote actieradius te kunnen rijden. De vraag is alleen of er binnenkort wel een bruikbare tankinfrastructuur voor waterstof is. Maar Lombard heeft nog even de tijd. Zijn bedrijf Hopium wil de Machina pas over een jaar of zes in productie nemen.
Olivier Lombard is autocoureur. Hij weet dus het een en ander van auto’s af. Of hij ook genoeg weet van het managen van een startup en het ontwikkelen van een waterstofauto, moet de toekomst uitwijzen. Lombard heeft hoge verwachtingen van Hopium. Hij streeft ernaar om vanaf 2030 een omzet van welgeteld een miljard euro te halen.
Autoriteit
Het ligt in zijn bedoeling om van Hopium een autoriteit op het gebied van waterstofauto’s te maken, net zoals Tesla dat voor elektrische auto’s is. Nu zijn er nogal wat verschillen. Tesla dook namelijk in een markt waarvan belend was dat die heel groot zou worden. Maar of dat ook het geval is voor personenauto’s met brandstofcellen, dat valt te bezien. De kansen voor waterstoftrucks zijn op dit moment een stuk groter. Vooral in Zwitserland wordt binnenkort een enorme pilot met Hyundai waterstoftrucks opgezet en ook in andere landen is steeds meer belangstelling voor dit soort voertuigen.
Hopium Machina
Dat neemt niet weg dat er helemaal geen markt zou zijn voor de Hopium Machina. Aan het uiterlijk zal het in ieder geval niet liggen. Het is een lange, brede en sportieve sedan met een begerenswaardig design. Hij heeft vloeiende lijnen en de lange daklijn laat hem nog lager lijken. Daardoor heeft hij bovendien ook veel hoofdruimte. Qua stijl heeft de auto wel wat weg van een Lexus. De Machina heeft voor en achter boemerang-vormige ledverlichting en de koplampen zijn uitermate fraai gestyleerd. Van het interieur is nog niets bekend.
Volgens Lombard krijgt de Hopium Machina een actieradius van zo’n 1000 kilometer en zijn de prestaties dankzij een motorvermogen van 500 pk uitstekend. Hopium hoopt volgend jaar een conceptcar van de Machina te presenteren. Een eventuele serieproductie van de Hopium Machina zal pas in 2026 starten.