De Chinese telecomgigant Huawei introduceerde afgelopen donderdag de nieuwe Wenjie M5 van het onlangs geïntroduceerde eigen automerk AITO. De Wenjie M5, die samen met de Amerikaans/Chinese autofabrikant Seres werd ontwikkeld, is een middelgrote SUV die zowel op elektriciteit als brandstof rijdt.
Dit is niet zomaar belofte voor de toekomst. Men verwacht de eerste modellen namelijk al over ruim een maand uit te leveren. Men heeft de eerste leveringen van de auto net na het Chinese Nieuwjaar, dat op 1 februari 2022 valt, gepland.
De AITO Wenjie M5 – waarbij we even ons afvragen of BMW die term ‘M5’ niet beschermd heeft – is leverbaar met achterwielaandrijving en vierwielaandrijving. De prijs van de Wenjie M5 varieert in China van zo’n 35.000 voor de basisversie met achterwielaandrijving tot ruim 44.000 euro voor het topmodel met vierwielaandrijving. Daartussen is ook nog een performance-versie – eveneens met vierwielaandrijving – die bijna 39 mille kost.
Ook naar Europa?
Het blijft natuurlijk de vraag of deze auto ook buiten China zal worden aangeboden en wat deze daar zal gaan kosten. Gezien de torenhoge ambities van Huawei zou je dat wel mogen verwachten. De vraag is alleen wat je in bijvoorbeeld Europa te zoeken hebt met een auto met range-extender. Dat betekent dat er sprake is van CO2-uitstoot, waardoor hij in Nederland vanwege de BPM in ieder geval een stuk duurder wordt.
Maar ergens is het best wel een interessant concept dat enigszins vergelijkbaar is met dat van de Nissan Qashqai e-Power. Als we voor het gemak even vergeten dat men hierbij de veel en veel te optimistische Chinese CLTC norm (China Light-Duty Vehicle Test Cycle) gebruikt: deze auto kan maar liefst 1.252 kilometer op een volle accu en tank rijden. Die range-extender is een 1.5 liter viercilinder turbomotor die met één liter 3,2 kWh aan elektriciteit kan opwekken. Deze voegt 1102 kilometer toe aan de elektrische actieradius van 150 kilometer.
HarmonyOS cockpit
Verder is de AITO Wenjie M5 de eerste auto die wordt aangedreven door Huawei’s DriveONE elektrische systeem en ook de intelligente HarmonyOS cockpit heeft. Die laatste kan de functies van de auto naadloos koppelen en combineren met die van andere slimme apparaten. De auto beschikt hierdoor ook over L2+ autonome functies, waaronder hulp bij het kruisen van een rijstrook, dodehoekwaarschuwingen en 360° intelligent parkeren in meer dan 100 scenario’s.
Die HarmonyOS cockpit wordt gecombineerd met een gebogen 10,4-inch LCD-dashboard, een 15,6-inch 2K HDR centraal touchscreen en een paneel voor draadloos opladen van smartphones. Huawei zal de AITO Wenjie M5 aanbieden in zes metallic exterieurkleuren en drie interieurkleuren.
Nu al in de showroom
Geïnteresseerden kunnen de bezichtigen bij 180 Huawei-verkooppunten, verspreid over 42 Chinese steden. Over vier weken kunnen zij ook de eerste proefritten maken. Dat kan bij 500 Huawei-verkooppunten in 118 Chinese steden. Uiteraard kan men de auto ook pre-orderen via de website van AITO of de Huawei app. Huawei laat er duidelijk geen gras over groeien. Er zijn dus al een paar honderd pre-productievoertuigen gemaakt en er is ook een heel verkoopapparaat opgezet. Nu nog afwachten of ze het gras aan deze kant van de aarde ook groen genoeg vinden.