Uit Amerikaans onderzoek is gebleken dat huisbezitters die ook ene eigen garage ter beschikking hebben eerder kiezen voor een elektrische auto. Dit heeft in grote mate te maken met het feit dat dit het opladen van het voertuig een stuk gemakkelijker maakt. Volgens experts is dit aanleiding om het oplaadnetwerk sneller uit te rollen.
Drempel
Het rijden in een elektrische auto wordt door veel mensen tegengehouden om reden van twee drempels. De ene drempel is de actieradius. De andere is het beperkte aantal oplaadmogelijkheden. Wanneer deze beperking zelfs thuis al optreedt omdat de auto op straat geparkeerd moet worden, dan is de kans op aanschaf zelfs nog kleiner. Als alternatief kiezen veel consumenten dan voor de meest zuinig brandstofauto’s die er op dit moment te krijgen zijn.
Volledig elektrisch
Eén van de conclusies is dat het uitbreiden van het openbare oplaadnetwerk sneller moet gebeuren. Wanneer overheden doelstellingen willen halen met betrekking tot volledig elektrisch rijden is dit zeer belangrijk. In sommige landen moet de elektrische auto al in 2030 het straatbeeld domineren. In andere landen wordt 2040 als streefjaar aangehouden. Op sommige plekken zijn ook tussentijdse doelstellingen opgesteld. Bijvoorbeeld vijftig procent in 2025. In Californië is daardoor bijvoorbeeld direct een wetsvoorstel ingediend. Daarin staat dat de nieuwe oplaadstations eerst op specifieke punten moeten komen waar veel mensen wonen die niet over oplaadmogelijkheden thuis beschikken.
Volkswagen
Dat juist in Californië wetten worden ontwikkeld is niet vreemd. Naast de grote hoeveelheid elektrische auto fabrikanten is daar nog een tweede reden voor. De staat heeft bijvoorbeeld een flink bedrag van Volkswagen tegoed. Dat moet uitgegeven worden aan de ontwikkeling van elektrisch rijden. Dit is de nasleep van het Dieselgate-schandaal. Met het geld van Volkswagen kunnen de voorstellen in de wet worden gerealiseerd. Deel van de straf was immers dat de armere buurten het meest moeten profiteren van het Volkswagen-geld.