Enige tijd geleden werd al bekend dat Maserati aan een SUV werkte die als plug-in hybrid op de markt moet komen. De Maserati Levante met stekker was echter sindsdien vooral in nevelen gehuld. Daar is nu verandering in gekomen. Zo is bekend geworden welke techniek Maserati voor de nieuwe SUV gaat gebruiken.
Net een Chrystler
Voor de Levante gaat Maserati voortborduren op de Chrystler Pacifica. Dit model, dat vorig jaar verscheen, is in de Verenigde Staten de opvolger van de Voyager, maar is in Nederland niet verkrijgbaar. Desondanks is de auto wel het voorbeeld waarop Maserati zijn SUV zal baseren. De Pacifica heeft bijvoorbeeld een accu van 16 kWh en een v6-benzinemoter van 3.6 liter. Of de motor ook meegaat in de Maserati is de vraag, maar de interesse om de accu te gebruiken is er zeker.
Goedkoper
Het overnemen van de techniek van de Chrystler Pacifica is niet heel vreemd. De beide merken vallen onder FCA, de moedermaatschappij. Om de kosten lager te kunnen houden kiest men ervoor om de techniek die reeds ontwikkeld is uit te wisselen in plaats het ontwikkelen van iets nieuws. Dit heeft onder andere te maken met het exclusieve karakter van de auto. Omdat er slechts een beperkt aantal verkocht zal worden zou het nieuw ontwikkelen van de accu te veel kosten met zich meebrengen. Dit is een methode die ook op andere modellen wordt toegepast.
De eerste
Eerder kondigde Maserati al aan dat het met een hele reeks aan plug-in hybrids zou komen. De Levante is de eerste in die reeks. Deze komt dit jaar nog uit. In de komende jaren komt het merk ook met plug-in-varianten van de Ghibili en de Quattroporte. Het merk is vooralsnog niet van plan om geheel elektrische modellen te maken. Daarvoor vindt het de benzinemotor nog steeds te belangrijk voor de prestaties van de modellen.