Hyundai zag lange tijd niets in het ontwikkelen van elektrische auto’s. Inmiddels is het Zuid-Koreaanse bedrijf om. Nu wil het zo snel als mogelijk de achterstand die het heeft opgelopen inhalen. Daarom heeft het bedrijf een nieuwe strategie voor de komende acht jaar ontwikkeld die hiervoor moet gaan zorgen.
Drie jaar
Hooggeplaatsten binnen Hyundai geven toe dat het bedrijf een achterstand heeft opgelopen. Volgens sommigen zou het zelfs om een vertraging van zo’n drie jaar gaan. De autofabrikant is daarom op dit moment onvoldoende voorbereid op de omslag naar elektrisch rijden die in het komende decennium gaat plaatsvinden, zo stellen zij zelf. Anderen menen zelfs dat het bedrijf van een voorloper is teruggevallen tot de laatste achtervolger. Daar gaat tussen nu en 2025 echter flink verandering in komen.
Meer dan dertig
De plannen van Hyundai liegen er niet om. In acht jaar tijd wil de fabrikant maar liefst 38 voertuigen op groene energie op de markt gaan brengen. Het gaat daarbij vooral om elektrische auto’s, maar er zal ook worden geëxperimenteerd met waterstof. Dit heeft als reden dat de Koreanen nog twijfels hebben of de ontwikkeling van batterijen voor elektrische auto’s wel snel genoeg zal gaan in de komende jaren. De batterij is volgens hen nog altijd het grootste struikelblok als het gaat om het ontwikkelen van een betaalbare auto onder de nieuwe voorwaarden.
Hyundai Kona
De eerstvolgende auto genereert al enige tijd wat aandacht onder liefhebbers. Het gaat dan om de Kona. Deze komt in het komende jaar op de markt. Naast de elektrische variant wil de fabrikant in de nabije toekomst ook een waterstofvariant van de Kona brengen die een actieradius van 600 kilometer kan krijgen. Een ander elektrisch model van de fabrikant die het al enige tijd goed doet is de Ioniq. Hoe de verdere plannen voor de 37 auto’s die komen gaan eruit zullen zien is niet bekendgemaakt door de Koreanen.