De tests die Hyundai in Amsterdam deed met het delen van Ioniq krijgen mogelijk een groter vervolg. De fabrikant uit Zuid-Korea is aan het bekijken hoe het de deeldienst verder kan ontwikkelen en uitrollen. Hoewel het plan nog in de kinderschoenen staat, zijn wel al enkele zaken duidelijk geworden hierover.
Abonnement
Om gebruik te kunnen maken van de elektrische auto’s die Hyundai gaat aanbieden, is een abonnement nodig. Tegen tarieven die gebaseerd zijn op bijvoorbeeld gereden kilometers of de energieprijzen zouden dan auto’s gebruikt kunnen worden. De dienst zou dan wel dichter tegen traditionele verhuurbedrijven aan liggen dan tegen bijvoorbeeld Uber. De voertuigen zouden eigenlijk gewoon gehuurd worden van de fabrikant. Al is dit nog maar een eerste opzet van de plannen.
Batterijen
Een reden waarom er op dit moment nog geen plan is om er direct mee verder te gaan is de batterij. De fabrikant wil een veel sterkere batterij in de modellen krijgen. Pas wanneer dit goed verzorgd heeft, heeft het deelplan kans van slagen, zo meent de leiding van Hyundai. Mede ook omdat de productie van het aantal voertuigen daardoor tot op heden iets te veel beperkt wordt. De fabrikant wil in massa kunnen aanbieden om de deeldienst rendabel te maken. Dit geldt overigens ook voor de markt van autobezitters. Ook daar moet het aanbod eerst verder worden verhoogd.
Meer Kona’s
Hyundai is in ieder geval van plan om flink meer Kona’s aan te bieden in 2019. Er wordt zelfs gesproken over driemaal zoveel als in het afgelopen jaar. Dit is nodig omdat de huidige wachttijd wel erg ver is opgelopen. Wie op dit moment in Europa een Kona bestelt zal een jaar moeten wachten. Door driemaal zoveel auto’s te importeren kan dit dus ook tot een derde worden teruggebracht. In dat geval kan al na vier maanden in de elektrische auto gereden worden.