De Koreaanse autofabrikant Hyundai is volop bezig met het uitrollen van Ioniq, haar nieuwe submerk voor elektrische auto’s. Het eerste model, de Ioniq 5, staat net in de showroom en is door de internationale pers buitengewoon goed ontvangen. De Hyundai Ioniq 5 wordt zonder enige twijfel een groot succes. Het bedrijf heeft in Europa volgens Europees marketing manager Andreas-Christoph Hofmann tot nu toe “meer dan 40.000 orders” ontvangen voor de Ioniq 5. Vanwege het wereldwijde tekort aan computerchips zullen Europese klanten dit jaar helaas slechts ongeveer de helft van dat aantal ontvangen.
Ioniq 6 en Ioniq 7 staan al in de planning
Maar dit succes van dit model maakt de weg vrij voor nog meer modellen in de Ioniq-serie, die allen op de E-GMP architectuur zijn gebaseerd. De Ioniq 6, een sportsedan, staat voor volgend jaar in de planning. Helaas bestaat de mogelijkheid dat dit model vanwege het tekort aan computerchips pas in 2023 komt. Aansluitend, waarschijnlijk in 2024, mogen we de Ioniq 7 verwachten, een grote SUV.
Kleinere modellen worden serieus overwogen
Maar hiermee is Hyundai nog niet klaar, was de algemene verwachting. Het kan haast niet anders of Hyundai gaat ook nieuwe kleinere elektrische modellen ontwikkelen. Dat vermoeden wordt nu nog niet helemaal bevestigd door Thomas Schemera, Hyundai’s global head of marketing. Maar het is wel duidelijk dat men het serieus in overweging neemt. In een interview aan Automotive News Europe vertelt hij dat het zou logisch zou zijn om alle voordelen die verbonden zijn aan het E-GMP-platform ook voor kleinere voertuigen te gebruiken. Schemera noemde daarbij voordelen zoals het grote bereik en de connectiviteitsfuncties zoals software-updates via het netwerk. “Ik zou voor zo’n project stemmen,” zei Schemera.
Ioniq 2,3 of 4?
Op de vraag of een opvolger van de huidige Ioniq en Kona de Ioniq 2, 3 of 4 zou kunnen gaan heten, zei Schemera het volgende: “Dat is iets wat ik niet wil bevestigen, maar het komt in de buurt.” Volgens Schemera is de grootste uitdaging voor een kleinere elektrische auto op de E-GMP niet de technologie. Het gaat om voldoende volume en schaalvoordelen om de winstdoelstellingen te halen. Elektrische voertuigen zijn nu nog duurder qua productie. Als het mogelijk is om het schaalvoordeel te benutten om ze op die manier voordelig te kunnen bouwen, heeft het geen zin meer om nieuwe kleine verbrandingsauto’s te ontwikkelen. Dit aspect wordt momenteel besproken bij Hyundai.
Andere merken
Ook andere autofabrikanten zijn bezig met de ontwikkeling van compacte elektrische auto’s, of hebben deze al in het programma. De Volkswagen Groep heeft plannen voor compacte EV’s op een verkorte versie van de MEB-architectuur, een project waarvan de ontwikkeling door Seat/Cupra wordt geleid. Renault is bezig met een elektrische revival van de oude Renault 5 waarna de ZOE uit het programma gaat en Smart komt met een compacte elektrische SUV. Peugeot en Opel hebben al compacte EV’s en de kleine Dacia Spring gaat dit najaar in productie.