Hyundai en Kia gaan veel investeren in de autodeeldienst Ola. Alleen al uit de kas van de Hyundai komt een bedrag van zo’n 400 miljoen euro. Ola richt zich met de deeldienst tot op heden vooral op India. Wel kondigde het meer dan een jaar geleden al aan de wens te hebben eigen elektrische auto’s op de markt te brengen.
Driehoek
Met het oog op het ontwikkelen van elektrische auto’s moet de kennis van Hyundai en Ola gaan bijdragen. Ola wil met de twee fabrikanten een driehoek gaan vormen. Samen moeten zowel de elektrische auto’s als de vloot voor de deeldienst worden uitgebouwd. Daarbij is ook uitdrukkelijk gecommuniceerd dat ook verder gekeken wordt dan India alleen. Het gaat duidelijk om de wereldwijde markten.
Laadnetwerk
Ook onderdeel van de plannen die Ola met de nieuwe partners heeft, is het inrichten van een oplaadnetwerk. Het is dan wel zo dat dit in de eerste plaats op India is gericht. De deeldienst denkt de twee partners nodig te hebben om daadwerkelijk tot een succesvolle overstap naar een volledig elektrische deeldienst te komen. Ook waar het gaat om alle andere vervoersplannen die het heeft is dit van belang. Eerder dit jaar staken ook al verschillende bedrijven geld in het bedrijf, waaronder Indiase grootmachten Matrix en Tiger. Dit is echter onvoldoende voor de grote internationale plannen die het heeft.
1 Miljoen
Vorige week liet Ola ook nog een ambitieuze doelstelling horen. Het bedrijf wil tegen 2022 een miljoen elektrische auto’s op de weg hebben. Nu is duidelijk dat het dan niet alleen om de eigen auto die het aan het ontwikkelen is gaat. Ook de voertuigen van Kia en Hyundai die worden opgenomen in de vloot worden hierbij opgeteld. Op die manier lijkt de doelstelling ineens flink beter haalbaar te zijn voor de deeldienst. De vraag is nog wat de stap van Hyundai voor gevolgen heeft voor Revv, de andere deeldienst waarin het geld heeft gestoken.