Afgelopen maandag presenteerde Hyundai de HDC-6 Neptune Concept op de North American Commercial Vehicle Show (NACV). Deze truck op waterstof markeert een nieuw begin voor de truckmarkt in Amerika en de rest van de wereld. Naast de HDC-6 Neptune presenteerde Hyundai ook een concepttrailer. Deze wordt gekoeld door middel van een cryogeen systeem met vloeibare stikstof.
Opvallend uiterlijk
De HDC-6 Neptune heeft een niet alledaags uiterlijk. Volgens de ontwerpers haalden ze hun inspiratie bij de Amerikaanse stoomtreinen die rondreden van 1936 tot 1959. Een compleet designteam boog zich zowel over de buitenkant als het interieur van de HDC-6 Neptune.
Wat betreft de aandrijflijn, weten we momenteel alleen maar dat deze vrachtwagen op waterstof rijdt. Verdere specificaties werden nog niet bekendgemaakt.
HT Nitro ThermoTech
Op de NACV liet Hyundai ons dus eveneens kennismaken met hun concept trailer, de HT Nitro ThermoTech. Hij werd speciaal ontwikkeld voor het vervoeren van gekoelde goederen. Met het cryogeen systeem, waarbij men vloeibare stikstof gebruikt, is koelen makkelijker dan met conventionele koelsystemen. Ook voor de bouw van de trailer maakte men gebruik van nieuwe technieken. Zo werden onder andere schuimwandpanelen uit één stuk gebruikt.
Hyundai wil op deze manier een bijdrage leveren aan maatschappelijk verantwoord ondernemen. “Door het ontwikkelen van innovatieve technologieën, helpt Hyundai Translead de klimaatverandering aan te pakken. De HT Nitro ThermoTech vermindert de uitstoot van vervuilende stoffen in het transport. Bovendien zorgt dit voor een betrouwbaar en effectief transport van koelketenvoedsel”, vertelt Bongjae Lee, Chief Executive Officer van Hyundai Translead.
Grote plannen
De HDC-6 Neptune is veel meer dan alleen maar een concept. Hyundai geeft aan dat ze via een joint-venture met het Zwitserse H2 Energy tegen 2024 zo’n 1.600 brandstofcel trucks zullen leveren in Zwitserland. Tegen 2030 willen ze jaarlijks wereldwijd maar liefst 500.000 trucks met een brandstofcel produceren.