Het converteren van stadsbussen naar elektrische energie is een van de meest effectieve manieren om schadelijke vervuiling door zwevende deeltjes in steden te verminderen. Een nog effectiever manier is om het aantal mensen dat deze bussen kunnen vervoeren te verdubbelen.
Londen is begonnen met het omzetten van zijn iconische dubbeldekkers naar elektrische modellen gemaakt door BYD uit China. Hyundai wil met hen concurreren door de introductie van een nieuwe bus die 70 passagiers kan vervoeren. Dit is niet helemaal het dubbele van wat een gewone bus kan vervoeren, maar ongeveer 1,5 keer de capaciteit, zegt Hyundai.
Het bedrijf introduceerde zijn nieuwe dubbeldekker op de Land, Infrastructure en Technology Fair in Korea.
Specificaties
Hyundai zegt dat de bus een actieradius van ongeveer 188 mijl (302km) heeft en zijn vloeistof gekoelde 384-kilowatt-uur batterij volledig kan opladen in een uur en een kwartier.
De hoofdaandrijving is afkomstig van een 321-pk motor met een onafhankelijke vering op de aandrijfas. Daarnaast is er een kleinere motor om elektriciteit terug te winnen op de derde as.
De bus is bijna 13 meter lang en 4 meter hoog. De derde as helpt ook met sturen, waardoor de bus beter te besturen is bij moeilijke manoeuvres
Het biedt plaats aan 11 passagiers op de benedenverdieping, inclusief twee vaste rolstoelplekken, en 59 extra passagiers bovenop. De vloer aan de onderkant kan naar buiten schuiven, waardoor rolstoelgebruikers makkelijk instappen.
Veiligheidsmaatregelen
Hyundai merkt daarnaast op dat de nieuwe bus elektronische stabiliteitscontrole, automatische noodremming en automatische rijstrookassistentie zal bezitten. Potentieel worden er nog meer veiligheidsvoorzieningen toegevoegd voor het vervoer van de 70 personen. De bus zal ongeveer 4 meter hoog zijn.
Milieuvriendelijk
“De dubbeldekker elektrische bus is een milieuvriendelijk voertuig dat is geoptimaliseerd voor wereldwijde milieuvriendelijke trends”, aldus ByoungWoo Hwang, hoofd van Advanced Vehicle-team bij Hyundai Motor. “Dit zal niet alleen de luchtkwaliteit verbeteren, maar ook een grote bijdrage leveren aan het verminderen van de verkeersopstoppingen, door meer passagiers te ontvangen.”
Naast London, heeft ook Los Angeles zijn eerste elektrische dubbeldekker bus geïntroduceerd op een woon-werkroute van Pasadena naar het centrum.