Recentelijk hebben wij kennis mogen maken met de volledig elektrische Ioniq 5. Het ontvangst van deze EV is overweldigend te noemen. Hyundai loopt nu echter wel tegen een probleem aan wat tot gevolg heeft dat de productie zelfs helemaal stil komt te liggen. Wij zullen toch echt nog even geduld moeten hebben alvorens de eerste exemplaren in Nederland zullen rondrijden.
Productie veel lager
Volgens verschillende bronnen was het de bedoeling dat er 10.000 exemplaren van de Ioniq 5 deze maand van de band gingen rollen. Inmiddels heeft Hyundai deze verwachting fors naar beneden bijgesteld. De verwachting is dat er slechts 2.600 exemplaren de fabriekshal zullen verlaten. Dat is fors lager dan aanvankelijk werd gedacht. Je kunt er dus de klok op gelijk zetten dat deze nieuwkomer vertraagd op de markt gebracht zal worden.
Het heeft in dit geval niets te maken met problemen rondom de Ioniq 5. De fabriek is daadwerkelijk in staat om deze aantallen te kunnen produceren. De problemen liggen in de aanlevering van onderdelen voor de productie van de EV. De Hyundai Kona zal op korte termijn ook slachtoffer worden van de wereldwijde tekorten.
Semiconductors
De problemen die Hyundai nu ervaart zit hem in de toelevering van onderdelen voor de elektromotor. Het gaat hierbij om zogenoemde semiconductors voor de productie van deze elektromotoren. De toeleverancier hiervan heeft (wereldwijde) problemen met de aanlevering hiervan.
Niet enkel Hyundai wordt getroffen door deze problemen. Kia maakt gebruik van dezelfde toeleverancier en zal op korte termijn dus ook getroffen worden met dezelfde problemen. Vooralsnog is er nog geen woord vanuit deze fabrikant over vertraagde levering en/of productie.
Problemen wereldwijd
Hyundai is zeker niet het enige merk dit momenteel problemen in de productie heeft. Ford heeft al aangegeven dat bepaalde modellen deels onklaar over de fabrieksband rollen. Je kunt op je vingers natellen dat Kia op korte termijn ook getroffen zal worden door een probleem met de toeleverancier. Bij zowel Audi als Mercedes zijn er problemen geweest of zijn er nog steeds tekorten in de aanleveringen.
De Zuid-Koreanen lijken de primeur te hebben, maar veelal zijn fabrikanten niet scheutig met deze informatie. Zeker wanneer de productie stil valt. Investeerders en aandeelhouders kunnen hier onrustig van worden en dat heeft direct economische gevolgen. Het is dan begrijpelijk dat veel autofabrikanten dergelijke berichten niet gauw zullen verspreiden.
Ioniq 5
De nieuwe Ioniq 5 is mateloos populair. In Zuid-Korea zijn er inmiddels 35.000 reserveringen genoteerd. De exacte verkoopcijfers in Europa zijn nog niet bekend, maar het verbaast ons niets als het hier inmiddels om enkele duizenden exemplaren zou gaan. Om een idee te geven; van de IONIQ 5 Project 45 waren slechts 3.000 exemplaren beschikbaar. Deze ‘limited edition’ was binnen 24 uur al compleet uitverkocht.
Ondanks het debacle in het productieproces is het nog wel de verwachting dat de EV in het tweede kwartaal van dit jaar in Europa zal verschijnen. Het aanvankelijke doel voor dit jaar is om tenminste 70.000 modellen te verkopen (bijna 8.000 per maand, uitgaande van negen maanden: april-december) en 100.000 voor volgend jaar (gemiddeld meer dan 8.000 per maand).