Hyundai gaat ongetwijfeld hoge ogen gooien met de gloednieuwe Hyundai Ioniq 9, een elektrische SUV die barst van de luxe, technologie en – jawel – ruimte. Met zijn imposante voorkomen en drie zitrijen mikt Hyundai duidelijk op gezinnen die elektrisch willen rijden zonder ook maar iets in te leveren op comfort en praktisch gebruiksgemak. Gisteren is hij onthuld, maar er is helaas ook een addertje onder het gras. We zullen namelijk nog aardig wat geduld moeten hebben voordat we dit ruimtewonder op Nederlandse bodem kunnen bewonderen.
Strak in het pak
De Ioniq 9 is een echte blikvanger. Niet alleen door zijn formaat, maar ook door een gestroomlijnd design dat aerodynamica en esthetiek combineert, en met de langgerekte contouren ook duidelijk is gericht op ruimte. Hyundai’s designers hebben de auto een lage luchtweerstandscoëfficiënt van 0,259 Cd meegegeven, wat ongetwijfeld zal bijdragen aan een relatief laag energieverbruik. De Parametric Pixels-verlichting, inmiddels een handelsmerk van de Ioniq-familie, geeft de auto een futuristische touch. Leuk is ook dat hij qua design een geheel eigen gezicht vormt in de familie.
Ruimte, ruimte en nog eens ruimte in de Hyundai Ioniq 9
Met een lengte van 5.060 mm en een wielbasis van 3.130 mm is de Ioniq 9 een forse jongen. Maar die ruimte wordt goed benut, want de Ioniq 9 biedt plaats aan maar liefst zeven personen. En dan hebben we het nog niet eens gehad over de bagageruimte: 620 liter met alle stoelen in gebruik, en een indrukwekkende 1.323 liter met de derde zitrij neergeklapt.
Hyundai heeft ook slimme oplossingen bedacht om de ruimte optimaal te benutten. Zo zijn de stoelen op de tweede rij draaibaar, zodat passagiers elkaar makkelijk kunnen aankijken. En de Relaxation Seats op de eerste en tweede rij kunnen volledig worden gekanteld, inclusief een beensteun – ideaal voor een powernapje tijdens het laden.
Actieradius ruim 600 kilometer
De Ioniq 9 is gebouwd op Hyundai’s Electric-Global Modular Platform (E-GMP), dat een vlakke vloer en een flexibel interieur mogelijk maakt. Onder de vloer huist een forse 110,3 kWh accu, goed voor een WLTP-actieradius tot 620 km in de Long-Range achterwielaangedreven versie. Snelladen kan met maximaal 350 kW, waardoor je in 24 minuten van 10 tot 80 procent kunt laden.
Hyundai biedt de Ioniq 9 straks met verschillende aandrijflijnen aan. De Performance-versie, met twee 160 kW elektromotoren, sprint in 5,2 seconden van 0 naar 100 km/u. Voor wie het wat rustiger aan wil doen, zijn er ook Long-Range versies met achterwiel- of vierwielaandrijving.
De Ioniq 9 is ook een soort van rijdende computer op wielen, met een gebogen panoramisch scherm, Hyundai’s AI Assistant, Features on Demand (FoD) en Bluelink Connected Car Services. Over-the-air software-updates zorgen ervoor dat de auto altijd over de nieuwste software beschikt. Uiteraard heeft Hyundai bij de Ioniq 9 ook veel aandacht besteed aan duurzaamheid, met een keur aan gerecyclede materialen in het interieur. De veiligheid is gewaarborgd met tien airbags en een uitgebreid pakket aan rijassistentiesystemen.
Nog even wachten op de Hyundai Ioniq 9
Helaas moeten we in Europa nog even geduld hebben voordat we de Hyundai Ioniq 9 in het echt kunnen bewonderen. De marktintroductie zal hier misschien pas in 2026 zijn. Hopelijk valt de wachttijd mee, want de Ioniq 9 belooft met zijn enorme ruimteaanbod een veelzijdige en comfortabele elektrische SUV te worden die menig gezin zal aanspreken.