Als het aan Hyundai ligt, dan gaat de nieuwe Kona straks de prestaties van de Opel Ampera-E overtreffen. De nieuwe, volledig elektrische Hyundai Kona trekt al enige tijd de aandacht. Het Zuid-Koreaanse merk wil het model begin 2018 op de Europese wegen hebben. Vooral de actieradius zal zich moeten meten met de Opel.
Nieuwe standaard
De Opel Ampera-E heeft het recentelijk zeer goed gedaan op de markt voor elektrische auto’s. Voor velen gold dit als een nieuwe stap in de ontwikkeling van de markt. Dat was onder meer te danken aan het feit dat de auto een verbeterde actieradius had. Die ligt gemiddeld ergens tussen de 380 en 500 kilometer op een volle batterij. Daardoor wordt het gemakkelijker om met een elektrische auto langere afstanden af te leggen. Dit is daarom nu de nieuwe standaard waar fabrikanten zich aan willen meten.
Opmars
Hyundai wil snel een opmars maken op het gebied van elektrische auto’s. Het ontwikkelt zowel volledig elektrische voertuigen als plug-in hybride en gewone hybridevarianten van de modellen die het in het aanbod heeft zitten. Eerder werd al de Ioniq gelanceerd. De Kona is nu de volgende in de rij. Net als bij de Ioniq gaat het bij de HYundai Kona ook om meerdere varianten van het model, waaronder dus een volledig elektrische.
Verder rijden
De actieradius van de Kona moet straks beter zijn dan die van de Ampera-E, zo stelt de leiding van Hyundai Europe. Dit betekent dus dat er verwachtingen zijn die tenminste rond de vierhonderd kilometer liggen op een volle batterij. Zelf geeft Hyundai aan dat er minimaal 380 kilometer op de batterij gereden moet kunnen worden. Dit is ongeveer gelijk aan de mogelijkheden die de Duitse concurrent te bieden heeft. De auto moet in de lentemaanden van 2018 gelanceerd worden in Europa. Vooralsnog is men echter nog niet volledig klaar met de ontwikkeling.