De Hyundai Motor Group heeft grote plannen voor de toekomst. Topman Euisun Chung vertelde tijdens een bijeenkomst dat het bedrijf een leverancier van “smart mobility” wil worden. Het Zuid-Koreaanse concern investeert de komende tijd meer dan 40 miljard euro in onderzoek, ontwikkeling en nieuwe technologieën.
Maar liefst 44 geëlektrificeerde modellen
Euisun Chung is CEO van de Zuid-Koreaanse Hyundai Motor Group, dat met de automerken Hyundai, Kia en Genesis een van de toonaangevende fabrikanten van elektrische en waterstofvoertuigen is. Chung kondigt aan dat de Hyundai Motor Group de komende jaren het programma geëlektrificeerde voertuigen flink wil uitbreiden. Er komen tientallen modellen bij: “Om onze leidende rol in de elektrificatie van voertuigen te consolideren, willen we tegen 2025 44 geëlektrificeerde modellen aanbieden.”
Hybride versies van Kia Sorento, Hyundai Tucson en Hyundai Santa Fe
In totaal zijn er 23 volledig elektrische modellen, 13 hybriden, zes plug-in hybriden en twee brandstofcelvoertuigen op waterstof gepland. Dit jaar lanceert het concern de hybride en plug-in hybride versies van diverse bestaande SUV-modellen, waaronder die van Kia Sorento, Hyundai Tucson en Hyundai Santa Fe. Van de elf volledig elektrische modellen die de Zuid-Koreaanse fabrikant het komende decennium uitbrengt, wordt volgend jaar het eerste model gelanceerd.
Nieuw platform voor elektrische auto’s
Ook de Hyundai Motor Group gaat een nieuw, universeel platform voor elektrische auto’s ontwikkelen. Daarnaast werkt men hard aan de ontwikkeling van belangrijke onderdelen voor elektrische aandrijflijnen. De eerste serieproductie met de nieuwe architectuur vindt plaats in 2024.
Lagere kosten en hogere marges
Het nieuwe elektrische autoplatform moet het aandeel gemeenschappelijke onderdelen in de modellen van de Hyundai Motor Group vergroten. Dit moet leiden tot lagere kosten en hogere marges. Ook wil het concern voor de voornaamste componenten zo min mogelijk afhankelijk zijn van toeleveranciers. Andere geplande optimaliseringsmaatregelen omvatten gestroomlijnde bedrijfsprocessen, nieuwe verkoopconcepten en een flexibel productiesysteem. Dit om het hoofd te bieden aan de fluctuerende vraag op de wereldmarkten.
Meer nadruk op waterstof
Hoewel nog niet zoveel mensen geloven dat we er al aan toe zijn, benadrukte Chung de sterkere focus op elektrische voertuigen op waterstof. Samen met de nieuwe partner Cummins, een Amerikaanse fabrikant van diesel- en gasmotoren, gaat het bedrijf waterstof-elektrische aandrijvingen ontwikkelen voor grootschalige serieproductie. De nieuwe technologie wordt eerst in de VS en later ook in Europa aangeboden. Vanaf 2030 wil men de productiecapaciteit in Zuid-Korea uitbreiden om jaarlijks 500.000 brandstofcelvoertuigen te kunnen bouwen.
Brandstofceltechnologie
In de toekomst biedt de Hyundai Motor Group ook de brandstofceltechnologie zelf aan in de transport- en energieopslagsector. Men streeft vanaf 2030 naar een wereldwijde verkoop van ongeveer 200.000 van dergelijke systemen per jaar.