Nadat we de afgelopen weken al nieuwsgierig waren gemaakt door diverse teasers, liet Hyundai vanochtend zien hoe de nieuwe Ioniq er écht uitziet. Een bekende naam, die Hyundai nu als submerk gebruikt om een geheel nieuwe lijn elektrische auto’s op de markt zetten. Hiervan is de Ioniq 5 het eerste model. Kenmerkend voor de nieuwe Ioniq-modellen zijn het nieuwe, volledig elektrische E-GMP platform en de vooruitstrevende laadtechnologie.
Gebaseerd op ‘45’ concept
Het design van de Hyundai Ioniq 5 is hoekig. Het is dan ook gebaseerd op het ‘45’ concept dat Hyundai op de IAA 2019 liet zien. Dit ontwerp refereerde aan de eerste studie die Italdesign voor Hyundai maakte. Dat was in 1974, toen 45 jaar geleden. Die studie vormde de basis voor de Hyundai Pony die in 1967 het levenslicht zag als het eerste productiemodel van Hyundai. Sindsdien heeft de Zuid-Koreaanse autofabrikant al heel wat nieuwe modellen gelanceerd. De laatste jaren wist Hyundai ook van de laatste restjes van het goedkope en bescheiden imago van zich af te schudden. Dat is goed gelukt, getuige het verfrissende ontwerp van de Ioniq 5, een creatie van Hyundai’s eigen ontwerpteam onder leiding van Peter Schreyer.
Achterwiel- of vierwielaandrijving
Dankzij het nieuwe elektrische platform (E-GMP) biedt Hyundai de kopers van de Ioniq 5 de keus uit vierwielaandrijving of achterwielaandrijving. Ook is er bij de Ioniq 5 keus uit twee accupakketten: 58 kWh of 73 kWh. Met de grootste accu is naar verwachting een actieradius van ongeveer 475 km volgens de WLTP-norm mogelijk.
De sterkste versie heeft uiteraard vierwielaandrijving, die mogelijk wordt gemaakt door twee elektromotoren. Achterin bevindt zich een elektromotor van 155 kW, voorin een motor van 70 kW. In combinatie met het 73 kWh accupakket heeft deze versie van de Ioniq 5 een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 5,2 seconden.
Kies je voor dezelfde accu maar dan met achterwielaandrijving, dan beschik je over een 160 kW elektromotor en accelereert de Ioniq in 7,4 seconden van 0 naar 100 km/u. De Ioniq 5 is er ook met vierwielaandrijving en het 58 kWh accupakket. Dan heeft hij achterin een 120 kW motor en voorin een motor die 53 kW levert. Ongeacht welke accu je kiest, en ongeacht de aandrijvingsvariant, de topsnelheid is begrensd op 185 km/u. Caravaneigenaren zullen blij zijn dat de Ioniq 5 ook een aanhangwagen met een gewicht van maximaal 1.600 kilogram mag trekken.
Ruim
De nieuwe Hyunday Ioniq 5 is 4,64 cm lang, 1,89 m breed en 1,61 m hoog. Door de forse wielbasis van drie meter en de vlakke bodem biedt hij volop ruimte aan vijf passagiers. De bagageruimte heeft een inhoud van 531 liter. Met neergeklapte achterbank kun je die nog vergroten tot bijna 1.600 liter. Voorin heeft de Ioniq 5 ook nog een frunk. Met vierwielaandrijving is die 28 liter, met achterwielaandrijving is de frunk door het ontbreken van een motor voorin een stuk groter: 57 liter.
Huiselijk, sfeervol interieur
Met dit kopje zou je eerder een huiskamer omschrijven, maar dat is ook precies wat we bedoelen. De ontwerpers van Hyundai hebben het interieur van de Ioniq 5 het karakter van een huiskamer gegeven. Het ziet er helder en sfeervol uit. Centraal tussen de voorstoelen staat een grote, multifunctionele middenconsole. Aan weerszijden daarvan zien we een paar voorstoelen die op alle mogelijke manieren instelbaar zijn. Ze hebben zelfs een uitklapbare voetensteun. Je kunt ze dan ook in ene onvervalste relax-stand zetten. Ideaal om even uit te rusten, als je tijdens een lange rit de accu even moet opladen. Uiteraard gebruikt Hyundai milieuvriendelijke, duurzaam geproduceerde materialen voor het interieur.
Laden in 18 minuten
Hyundai ontwikkelde voor de Ioniq 5 een nieuwe, gepatenteerde laadtechnologie. Je kunt hem bij snellaadstation opladen met de normale 400 volt. Maar, als de lader het ondersteunt, ook met 800 volt. Daarmee gaat het laden een stuk sneller. Dankzij de laadsnelheid van 350 kW is de accu dan in 18 minuten opgeladen van 10 tot 80%.
Vehicle-to-Load
De Ioniq 5 beschikt ook over een bi-directionele oplaadmogelijkheid Dit noemen we ook wel Vehicle-to-Load, afgekort V2L. De Ioniq 5 heeft een 230 volt contactdoos bij de achterbank en bij de laadaansluiting. Daar kun je allerlei elektrische apparaten op aansluiten, mits het opgenomen vermogen de 3,6 kW maar niet overschrijdt.
Ook met ‘over-the-air’ updates en upgrades
Het Hyundai Bluelink ‘connected’ systeem is verbeterd en bevat verschillende nieuwe functies. Interessant is ook het feit dat Hyundai binnenkort ook de mogelijkheid biedt om aanvullende functies ‘over-the-air’ te ontgrendelen of te upgraden.