In sommige landen is men al heel actief bezig om waterstofauto’s op de weg te krijgen. Zwitserland is daar een goed voorbeeld van. Daar zijn al verschillende pilots met door waterstof aangedreven vrachtauto’s. Dat is ook Hyundai Hydrogen Mobility opgevallen. Het bedrijf is daarom een partnerschap aangegaan met Hydrospider. Samen willen deze bedrijven een waterstofecosysteem in de Europese landen opzetten, te beginnen in Zwitserland omdat men daar op dat gebied al wat verder is gevorderd.
Hyundai Hydrogen Mobility
Hyundai Hydrogen Mobility (HHM) is een joint venture tussen Hyundai Motor Company en H2 Energy. Hyundai wil de Europese markt betreden als vrachtwagenleverancier met een wereldwijd toonaangevende waterstoftechnologie voor milieuvriendelijke zware bedrijfsvoertuigen. In dat kader kondigden Hyundai en H2 Energy eerder dit jaar ook de oprichting van de joint venture genaamd Hyundai Hydrogen Mobility aan. Deze heeft tot doel om het voortouw te nemen in het ontluikende Europese ecosysteem van waterstofmobiliteit.
Presentatie in waterkrachtcentrale
Hydrospider is op zijn beurt weer een joint venture van H2Energy, Alpiq en Linde. Als onderdeel van de samenwerking hebben HHM en Hydrospider een speciaal event georganiseerd in de waterkrachtcentrale van Alpiq in Gösgen, Zwitserland. Hier introduceerden zij een nieuw businessmodel voor groene mobiliteit met elektrische vrachtwagens op basis van brandstofcellen, geheel in lijn met de groene waterstofproductie van Hydrospider. Ook presenteerden de partners een plan voor het opbouwen van de noodzakelijke tankinfrastructuur. Tijdens het evenement gaf Hyundai ondertussen ook gedetailleerde informatie over de volgende generatie Hyundai H2 Xcient elektrische brandstoftrucks.
Productie van waterstof
De presentatie van de samenwerking werd niet zonder reden in de waterkrachtcentrale Gösgen gehouden. Hier zal eind dit jaar namelijk worden begonnen met productie van waterstof. De centrale zelf is al meer dan 100 jaar in bedrijf en is in 1917 gebouwd en tussen 1997 en 2000 herbouwd.
1600 Hyundai waterstoftrucks op de Zwitserse wegen
In het kader van dit partnerschap is HHM van plan om maar liefst 1600 elektrische, door brandstofcellen gevoede H2 XCIENT trucks op de Zwitserse wegen te laten rijden. Dit moet uiterlijk in 2025 zijn gerealiseerd. HHM zal deze elektrische vrachtwagens op brandstofcellen in een speciaal ontworpen groen ecosysteem aanbieden aan de leden van de H2 Mobility Switzerland Association en aan andere transport- en logistieke bedrijven die de waterstofmobiliteit in Zwitserland promoten.
Hyundai H2 XCIENT
De Hyundai H2 XCIENT brandstofcelvrachtwagen is geheel ontwikkeld volgens de Europese regelgeving. Het zijn brandstofcelvrachtwagens van de volgende generatie, uitgerust met een volledig nieuw 190 kW waterstofcelsysteem met twee parallel geschakelde brandstofcelstacks van 95 kW. Hij heeft zeven waterstoftanks met een opslagcapaciteit van bijna 35 kg waterstof, goed voor een actieradius van 400 kilometer.
Uitrol naar rest van Europa
De levering van de 1600 trucks is slechts een eerste stap naar de Europese markt. De onderneming zal zijn aanwezigheid verder uitbreiden naar andere Europese landen. HHM heeft zich voorgenomen om een leidende positie in de nemen op de Europese markt voor elektrische bedrijfsvoertuigen met brandstofcellen. Op dit moment is er een sterke focus in het opzetten van oplossingen en partnernetwerken voor Duitsland, Nederland, Oostenrijk en Noorwegen.