Opeens zien we dat autofabrikanten weer gaan kijken welke mogelijkheden zonnecellen kunnen bieden. Lightyear is daar natuurlijk een mooi voorbeeld van maar ook de Toyota Prius is verkrijgbaar met zonnecellen in het dak. Ook Hyundai gaat dat nu doen met de vernieuwde Sonata Hybrid. Deze krijgt komend modeljaar niet alleen een aantal optische upgrades maar ook een zonnedak geïnstalleerd en de nieuwe Active Shift Control transmissietechnologie (ASC).
De hybride sedan wordt aangedreven door een 112 kW benzinemotor en een 38 kW elektrische motor. Het totale systeemvermogen is 143 kW. Het verbruik van de Sonata Hybrid is 4,97 liter per 100 kilometer.
Zonnedak
Helaas stelt de Koreaanse autobouwer nog niet al te veel technische gegevens over het zonnedak beschikbaar. Het zonnedak is in de eerste plaats bedoeld om de accu opladen. Ook moet het onnodige ontladingen van de accu’s voorkomen. Verder claimt Hyundai dat met een dagelijkse laadtijd van zes uur de opgeladen energie voldoende is om een extra bereik van maximaal 1300 kilometer per jaar te realiseren.
Verschillende soorten zonnedaken
Als we Hyundai en Kia moeten geloven, is dit zonnedak pas een voorproefje. De Koreaanse merken willen in de toekomst namelijk nog meer zonnepanelen voor voertuigen aanbieden. Hyundai ontwikkelt drie soorten laadsystemen voor zonnedaken. Het systeem voor hybride voertuigen bestaat uit een structuur van silicium zonnecellen dat in een standaard autodak is geïntegreerd. Volgens Hyundai kan dit systeem de accu op een normale dag 30 tot 60 procent opladen. Uiteraard is dit afhankelijk van de weersomstandigheden en andere omgevingsfactoren. Er is ook een semi-transparante zonnedak in ontwikkeling. Dit kan worden geïntegreerd in een panoramadak. Het dak laat licht door in de cabine en kan tegelijkertijd de accu van het voertuig opladen. Ook dit is voor hybride voertuigen bedoeld. Ook is er een systeem voor volledig elektrische voertuigen in ontwikkeling. Dit bevindt zich momenteel in de testfase. Het systeem is bedoeld voor gebruik op de motorkap en het dak van elektrische auto’s.
Active Shift Control
Active Shift Control viert zijn première in de nieuwe Hyundai Sonata, die Hyundai vooralsnog niet in Europa zal aanbieden. Er zullen echter ook modellen voor de Europese en Duitse markt volgen. De ASC-technologie is ontworpen om de schakeltijd van een hybride transmissie met 30 procent te verbeteren én tegelijkertijd het brandstofverbruik te verminderen. De synchronisatie van de versnellingsbak wordt ondersteund door de elektromotor van de hybride aandrijving. Dankzij de toepassing van nieuwe softwarelogica worden de schakeltijden tijdens het schakelen geoptimaliseerd.
Schakelbewegingen worden in real time gecontroleerd
De schakelbewegingen worden in real time gecontroleerd het toerental en de efficiëntie van de aandrijfas en de uitgaande as voortdurend kunnen worden gesynchroniseerd. Zo kan ASC bijvoorbeeld het toerental van de elektromotor laten verhogen als het toerental van de ingaande as lager is dan dat van de uitgaande as. Dit proces kan door de besturingselektronica tot 500 keer per seconde worden gecontroleerd. Hierdoor is er in vergelijking met eerdere hybride aandrijvingen een kortere schakeltijd mogelijk.