De Zuid-Koreaanse autofabrikant Hyundai onthulde tijdens een online presentatie de opvolger van de H1 bestelwagen. De Hyundai Staria, zoals het nieuwe model gaat heten, zal vanaf de tweede helft van dit jaar worden gelanceerd. Hij staat op een volledig nieuwe basis, die ook wordt gebruikt voor de SUV’s van de merken Hyundai en Kia.
Fikse verbetering
Waar de H1 vooral een praktische, basic bestelwagen was, heeft Hyundai met de Staria veel meer plannen en ambities. Met een lengte van 5,23 meter, een breedte en een hoogte van 1,99 meter alsmede een wielbasis van 3,27 meter biedt hij een zee aan ruimte.
De wielophanging bestaat uit een starre multi-link achterwielophanging en een onafhankelijke McPherson-type voorwielophanging. Het comfort van de Hyundai Staria zou op een veel hoger niveau dan dat van zijn voorganger moeten liggen. De geoptimaliseerde aerodynamica van de carrosserie, die naar verluidt 70 procent stijver is, en van de onderzijde van de carrosserie moet bijdragen aan een aanzienlijk lager brandstofverbruik.
Veel uitvoeringen en configuraties
Volgens Hyundai zal de Staria beschikbaar zijn in uitvoeringen voor zowel commercieel als particulier personenvervoer. Uiteraard komt er ook een bedrijfswagenvariant. Bij de lancering zal de nadruk liggen op twee luxueus uitgeruste MPV-versies met zeven en negen zitplaatsen. Het interieur daarvan is volgens de Koreaanse autofabrikant heel flexibel. De gebruikers kunnen de stoelen verschuiven en draaien. De driezitsbank achterin maakt ook een liggedeelte mogelijk. De normale personenversies zijn beschikbaar met twee tot maar liefst elf zitplaatsen.
De gesloten bestelwagen zal in een later stadium komen. Deze bestelwagen biedt plaats aan 5.000 liter lading of maximaal drie europallets. Hij kan makkelijk worden beladen via een brede schuifdeur en een brede en verlaagde achteropening.
Verschuiving
Volgens Thomas Schemera, hoofd van de wereldwijde marketingafdeling van Hyundai en executive vice president, is de nieuwe Staria mede bedoeld om de verschuiving van autofabrikant naar “intelligente mobiliteitsleverancier” te benadrukken. De Staria moet naast actieve gezinnen ook commerciële ‘on demand’ pendeldiensten aanspreken.
Later ook met plug-in hybride én met brandstofcel
In eerste instantie levert Hyundai de Staria met een verfijnde 2,2-liter viercilinder dieselmotor en een 3,5-liter benzinemotor. Deze zijn gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak of een achttraps halfautomatische versnellingsbak.
In de komende jaren verwacht men de Hyundai Staria ook met een brandstofcel te bouwen, evenals een plug-in hybride, zoals ook het geval is met de Santa Fe SUV. De aandrijflijn met brandstofcel is volgens Hyundai, dat met de Nexo al een auto met brandstofcel heeft, is in principe klaar voor de markt. Deze neemt ook de rol van de elektrische aandrijflijn over. Een normale elektrische versie (BEV) komt er waarschijnlijk niet, Hyundai acht deze niet geschikt voor dit segment. Dankzij het platform, dat ook voor SUV’s geschikt is, verwacht men ook versies met vierwielaandrijving te kunnen realiseren.
Uitrusting
Bovenop het dashboard zien we een 10,25″ display dat als instrumentenpaneel fungeert. Verder is er een centraal, draadloos koppelbaar touchscreen. De basisuitrusting op het gebied van bestuurdersassistentie omvat een actieve remassistent en een dodehoekassistent die ook actief kan ingrijpen. Andere nieuwe voorzieningen zijn een waarschuwingssysteem voor veiligheidsgordels. Dat maakt gebruik maakt van een draadloze technologie. Dit om de stoelen flexibel te kunnen plaatsen.
Ook krijgt de Staria een waarschuwingssysteem voor het uitstappen bij de schuifdeur als er een voertuig van achteren nadert. De inzittendendetectie waarschuwt voor de onverhoopte aanwezigheid van een passagier of huisdier in het voertuig. Verder houdt een groothoekcamera, gekoppeld aan het connectiviteits- en smart infotainmentsysteem, toezicht te houden op de passagiersruimte.
De luidsprekers en microfoons van het multimediasysteem worden ook gebruikt om de communicatie in het voertuig te vergemakkelijken.