December is de maand van goede voornemens, ook bij Hyundai. Zij presenteren deze als ‘Strategy 2025’. Een reeks toekomstplannen waarmee Hyundai niet alleen toelicht wat ze willen doen op het gebied van smart mobility, maar ook wat betreft elektrificatie.
Slimme mobiliteit
Strategy 2025 bestaat uit twee pijlers: Smart Mobility Service en Smart Mobility Device. Het is de bedoeling dat deze twee elkaar versterken en Hyundai laten evolueren tot een Smart Mobility Solution Provider. Wat dat concreet inhoudt? Dat ze totaaloplossingen willen aanbieden betreffende slimme mobiliteit.
Smart Mobility Service
Smart Mobility Service is nieuw voor Hyundai, toch willen ze het in de toekomst laten uitgroeien tot een van hun belangrijkste strategische pijlers. Diensten en content worden op maat aangeboden via een geïntegreerd platform. Het gaat dan om zaken als reparatie, onderhoud, opladen, verzekering en financiering, maar ook mobiliteitsdiensten zoals autonome taxi’s.
Smart Mobility Device
Smart Mobility Device slaat hierbij niet alleen op auto’s, maar op een veel breder scala aan producten. Denk bijvoorbeeld aan robotica, Personal Air Vehicle (PAV) en last-mile mobiliteit. Met last-mile mobiliteit legt de gebruiker de laatste kilometers af met een ander vervoersmiddel, dat ingebouwd zit in de auto.
Autonoom rijden
Verder richt Hyundai op digitale gebruikerservaring (UX), kunstmatige intelligentie (AI) en autonoom rijden. Men geeft aan dat in 2025 autonome rijtechnologie Level 2 en Level 3 en Advanced Driver Assistance System (ADAS) verkrijgbaar zijn in alle modellen. Tegen 2022 wil Hyundai een autonoom platform ontwikkelen, in 2024 moet dit klaar zijn voor massaproductie.
Modulair EV-platform
Om de kosten zo laag mogelijk en de efficiëntie zo hoog mogelijk te krijgen, ontwikkelt Hyundai een modulair EV-platform dat ze wereldwijd willen gebruiken. In 2024 moeten de eerste modellen op dit platform op de markt komen.
670.000 elektrische voertuigen op jaarbasis
Tegen 2025 wil Hyundai jaarlijks 670.000 geëlektrificeerde auto’s verkopen. Daarvan moeten er 560.000 volledig elektrisch zijn. Een ander voornemen, is om tegen 2025 in de top drie te staan van automerken die EV’s met een brandstofcel verkopen. Natuurlijk vragen deze zaken om een flinke investering. Hyundai gaat tegen 2025 dan ook zo’n 46,44 miljard euro investeren in de ontwikkeling van geëlektrificeerde voertuigen en nieuwe technieken.
N-afdeling en Genesis
Luxe zusterbedrijf Genesis komt in 2021 met hun eerste volledig elektrische auto. In 2024 willen ze het gamma EV-voertuigen verder uitbreiden. Ook het high-performance N-label zal op termijn met geëlektrificeerde SUV’s en volledig elektrische modellen komen.