Op de Consumer Electronics Show (CES) in Las Vegas toont Hyundai hoe zij mobiliteit in grote steden zien in de toekomst. Hun visie om steden filevrij te krijgen en mensen te bevrijden van drukte en ellenlange reistijden? De S-A1, een elektrische vliegende auto.
Personal Air Vehicle
Hyundai noemt het zelf geen vliegende auto, maar een ‘Personal Air Vehicle (PAV). Het concept is ook eerder een kruising tussen een auto en een helikopter. De S-A1 kan namelijk verticaal opstijgen en landen, waardoor hij geen start- en landingsbanen nodig heeft. Volgens Hyundai gaat het overigens niet zomaar om een leuk concept. Zij zien een PAV als dé innovatieve toekomstvisie als het aankomt op stedelijke mobiliteit. Op het gebied van kennis en technologie zit het ook wel goed: in theorie kan men dit concept meteen produceren.
Urban Air Mobility
Hyundai ontwikkelde het Urban Air Mobility (UAM) concept samen met Uber Elevate. Hun doel is om de PAV in de toekomst op grote schaal in te zetten als Uber Air Taxi. Hyundai zorgt voor het beheer en de productie van de PAV’s. Uber zorgt voor de ondersteuning in de lucht en op de grond. Samen werken Uber en Hyundai aan een infrastructuur voor de PAV’s, waar ze kunnen opstijgen en landen.
Specificaties S-A1
- Haalt kruissnelheden tot 290 km/u.
- Kan vluchten maken tot maximaal 100 kilometer.
- Vliegt op een hoogte van 300 tot 600 meter.
- Kan verticaal opstijgen en landen.
- Volledig elektrisch en kan op 5-7 minuten opladen.
- De verschillende rotors en propellers rondom worden elektrisch aangedreven. Omdat het er meerdere zijn, zorgt dit voor extra veiligheid: als één rotor uitvalt, dan blijft de S-A1 gewoon doorvliegen.
- Vanwege de kleinere rotors maakt een S-A1 veel minder geluid dan een helikopter.
- Maximaal 4 passagiers + piloot.
- In eerste instantie moet de S-A1 gevlogen worden door piloten. Wanneer de technologie verder ontwikkeld is, worden PAV’s volledig autonoom.