Uit de recent verschenen ‘Electric Vehicle Outlook 2019’ van onderzoeksbureau BloombergNEF kunnen we opmaken dat er steeds meer elektrische voertuigen worden verkocht. Dat is op zich geen verrassing. In het rapport staat echter ook dat er wereldwijd over twee decennia waarschijnlijk meer elektrische voertuigen dan voertuigen met brandstofmotor worden verkocht.
Volgens het onderzoek heeft dit te maken met de dalende productiekosten. Met name de accupakketten worden goedkoper. Daardoor kunnen EV’s steeds goedkoper worden. Zelfs zo veel goedkoper dat men verwacht dat ze over twee decennia goedkoper dan de hedendaagse voertuigen met verbrandingsmotoren zijn. Door die prijsontwikkeling zal de verkoop van benzine- en dieselvoertuigen uiteraard verder dalen. Dit betreft niet alleen de wereldwijde markt voor personenauto’s maar ook lichte bedrijfsvoertuigen en bussen. Ook vrachtwagens en bestelwagens voor de kortere afstanden zullen steeds vaker elektrisch zijn.
Steeds goedkopere accucellen
De groei in de verkoopcijfers wordt volgens het onderzoeksbureau de komende jaren in gang gehouden door beleidsondersteunende maatregelen en de snelle uitrol van de EV in China. De dalende prijs van elektrische auto’s zal een steeds grotere rol gaan spelen. Na 2025 zal de gedaalde prijs lithium-ion accu’s en EV’s een bepalende factor gaan spelen. EV’s zijn dan aantrekkelijker qua aanschaf en exploitatiekosten. De vraag naar accucellen zal dan ook enorm toenemen. BNEF verwacht dat de vraag naar lithium-ion accu’s meer dan het tienvoudige zal bedragen. Momenteel wordt er voor 151 GWh per jaar aan li-ion accucellen verkocht. Dit zal in 2030 maar liefst 1.748 GWh bedragen. De capaciteit van de mijnen is hierbij van doorslaggevend belang zijn.
Meer elektrische personenauto’s
BloombergNEF (BNEF) verwacht dat het aantal elektrische personenauto’s flink zal stijgen. Vorig jaar werden er wereldwijd 2 miljoen stuks verkocht. Dat aantal zal naar verwachting stijgen tot 28 miljoen stuks in 2030 en 56 miljoen stuks in 2040. Tegen die tijd zal de wereldwijde verkoop van traditionele personenauto’s zijn gehalveerd tot 42 miljoen stuks. China is momenteel marktleider op het gebied van EV’s en BNEF verwacht dat dit ook zo zal blijven. Het aandeel van China op het gebied van EV’s is momenteel 48%. Dat aandeel zal dalen, tot 26% in 2040. Dat komt vooral vanwege de snelle groei van de Europese en Amerikaanse markt. Men verwacht dat de Europese markt het komende decennium groter dan de Amerikaanse markt zal zijn.
Ook steeds meer elektrische bedrijfsvoertuigen
BNEF heeft dit jaar voor de eerste keer ook naar de bedrijfsvoertuigen gekeken. Bij de lichte bedrijfsvoertuigen in Europa, de VS en China zal de komende 20 jaar ruim de helft, namelijk 56%, een elektrische aandrijving hebben. Bij de middelgrote bedrijfsvoertuigen zal 31% zijn. Bij de zware bedrijfsvoertuigen ligt dat anders. BNEF verwacht dat tegen 2040 slechts 19% van de wereldwijde verkoop van zware vrachtauto’s elektrisch zal zijn. Het betreft hier vooral zware vrachtauto’s voor kortere afstanden.