India stond lang bekend als het land dat de slag om elektrisch rijden had gemist. Dat wordt nu anders. Het land gaat een laadpunt op elke 25 kilometer langs de snelweg zetten. Het is onderdeel van een breder pakket aan maatregelen om een inhaalslag te maken op dit gebied.
Angst
Een laadpunt op ieder 25 kilometer maakt samen een groot netwerk. Dit is een wens die ook in gebieden als China, De Verenigde Staten en Europa leeft. Juist omdat een gebrek aan laadmogelijkheden in verhouding tot de range van de auto’s een belangrijk punt is. Veel mensen zijn nog altijd niet overgestapt op elektrisch rijden vanwege de beperkte actieradius. De plannen in India kunnen een begin van een grotere kentering op de wereld vormen.
Bebouwde kom
Ook binnen de bebouwde kom moet er veel gemakkelijker een laadpunt te vinden worden in India. Daar zal ook alles in werking worden gesteld om te zorgen dat het laden gemakkelijker wordt. Het land loopt sterk achter bij de rest van de wereld als het gaat om elektrisch rijden. Niet alleen op het gebied van infrastructuur, maar bijvoorbeeld ook de fabrikanten uit het land. Ook dat moet gaan veranderen in de komende periode. Zo komen Mahindra en Maruti met nieuwe modellen. Vooral het feit dat er subsidies worden uitgedeeld maakt dit een flink stuk interessanter voor de fabrikanten.
Andere plannen
India gaat naast een laadpunt vinden gemakkelijker maken en auto’s aanschaffen goedkoper maken ook andere plannen doorvoeren. Daar zitten een aantal beproefde methodes die in andere landen ook zijn ingevoerd. Denk bijvoorbeeld aan uitzonderingen op de wegenbelasting. Zo gebeurt dit bijvoorbeeld ook in Nederland. De grote hoeveelheid veranderingen is nodig om snel de uitstoot terug te dringen. Ook wil het land minder afhankelijk van olie worden. Daar is elektrisch rijden ook een belangrijk wapen in. Alle reden om veel aandacht te besteden om die redenen.