India zet een grote stap richting elektrische voertuigen. Het land signaleert daarmee een keerpunt in het beleid voor schone energie. Dat schrijft redacteur Vandana Gombar van BloombergNEF vandaag.
In 2017 verraste de Indiase minister van Transport, Nitin Gadkari, de auto-industrie (en de wereld) toen hij aankondigde dat hij van plan was om India in 2030 volledig over te laten stappen op elektrisch rijden. “Ik ga dit doen, of je het nu leuk vindt of niet. En ik ga het je niet vragen. Ik zal het bulldozen“, aldus Gadkari op een conferentie.
Het was een ambitieus doel, aangezien het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk hoopten om conventionele auto’s met een verbrandingsmotor pas tegen 2040 geleidelijk af te schaffen. Uiteindelijk heeft Gadkari zijn plannen bijgesteld en is het doel niet langer om 100%, maar 30% van de auto’s in 2030 elektrisch te laten zijn. De reden voor de aangepaste doelstelling was een terugslag in de industrie en de angst voor banenverlies.
Elektrische tweewielers en driewielers
De Indiase regering heeft besloten om zich te concentreren op tweewielers en driewielers. Dat aantal auto’s ligt in India namelijk veel hoger dan personenauto’s. Volgens gegevens van Indiase autofabrikanten werden er in het afgelopen boekjaar ongeveer 3,4 miljoen personenauto’s verkocht tegen 21,2 miljoen tweewielers. Het aantal verkochte driewielers bedroeg 0,7 miljoen.
Het nieuwe voorstel is om in 2023 alle driewielers elektrisch te laten zijn. Voor tweewielers is de doelstelling 2025. Hiermee lijkt de Indiase overheid twee doelen naar te streven: het tegengaan van de vervuiling en tegelijkertijd het voortouw te nemen in een opkomende industrie.
Wereldwijde hub voor elektrische voertuigen
India wil een “wereldwijde hub voor de productie van elektrische voertuigen” worden, zei minister van Financiën Nirmala Sitharaman eerder deze maand in haar begrotingstoespraak. De Economic Survey, een voorspelling van de overheid, presenteerde zelfs een Indiase stad die mogelijk in de toekomst het “Detroit van elektrische voertuigen” zou kunnen worden. Maar het zal een uitdaging worden om een concurrentievoordeel te creëren in de productie van elektrische voertuigen, of zelfs een markt, gezien India niet beschikt over de infrastructuur of diepe zakken die ’s werelds huidige leider in elektrische mobiliteit, China, heeft.
China is ’s werelds grootste markt voor elektrische voertuigen. Het heeft ’s werelds grootste netwerk van laadstations voor dergelijke voertuigen en is ook ’s werelds grootste fabrikant van batterijen. En volgens recente cijfers is de verkoop van nieuwe energievoertuigen in China (inclusief elektrische en hybride modellen) in 2018 aanzienlijk gestegen. En om in de toenemende vraag te kunnen voorzien bouwt Tesla momenteel een fabriek in Shanghai die naar verwachting tegen het einde van dit jaar operationeel zal zijn.
Andersom kan India misschien ook juist iets van China leren. De autoriteiten daar hebben de verkoop van elektrische auto’s namelijk gestimuleerd door een limiet te stellen op het aantal conventionele verbrandingsvoertuigen dat in de meest drukke en meest vervuilde steden verkocht mag worden. Verder moeten Chinese autofabrikanten er nu voor zorgen dat een bepaald deel van hun productie bestaat uit zogenaamde nulemissievoertuigen.
Een andere inspiratie voor India zou Noorwegen kunnen zijn, waar elektrische voertuigen goed waren voor de helft van de totale autoverkopen van vorig jaar. Een uitfasering van conventionele auto’s in het land is gepland rond 2025.
Bemoedigende tekens
Maar er zijn ook veel bemoedigende tekens in India zelf. Ten eerste worden er op dit moment veel laadpalen gebouwd bij overheidskantoren, winkelcentra en in stadsbuurten. En energiebedrijven van de overheid zijn bovendien van plan om in de komende twee jaar minimaal 10.000 laadstations te plaatsen.
Ten tweede wordt het aanbod in modellen voor elektrische voertuigen steeds groter. Hyundai lanceerde deze maand zijn elektrische Kona-auto en Nissan zal naar verwachting binnenkort zijn Leaf-model lanceren. Indiase autofabrikanten Mahindra & Mahindra en Tata Motors verkopen beide al elektrische auto’s.
Daarnaast zijn er al verschillende modellen van elektrische tweewielers op de markt en worden ook fietsen steeds vaker elektrisch. Thuisbezorgdiensten en taxi-apps vervoeren pakketten en passagiers vaak al met elektrische fietsen. En ook elektrische bussen zijn in veel steden al te zien. De hoofdstad van India, Delhi, zal naar verwachting binnenkort 1.000 elektrische bussen op zijn wegen hebben rijden.
Er wordt in India ook geëxperimenteerd met batterijwissels. In plaats van batterijen op te laden, wordt getest met een batterijwisselmodel waarbij een volledig opgeladen batterij de lege batterij bij wisselstations snel kan vervangen. En de dalende kosten van deze batterijen zorgt er bovendien voor dat elektrische voertuigen veel gemakkelijker kunnen concurreren met die op andere brandstoffen.
India is dus daadwerkelijk in de race als wereldwijde hub voor de productie van elektrische voertuigen, al doet het land dit in zijn eigen unieke stijl en tempo.