Een Indonesisch team dat aan de editie van 2019 van de beroemde Dakar Rally zal deelnemen gaat dat doen met een volledig elektrische raceauto. De BLITS, zoals het voertuig gaat heten, zal niet alleen strijden om de winst in de race, maar zal ook een aantal andere doelen gaan dienen.
Voorsprong
Veel landen zien nieuwe kansen op de automarkt door de opkomst van elektrisch en autonoom rijden. Dit geldt ook voor Indonesië. Met de ontwikkeling van de auto voor de Dakar Rally wil het land tonen mee te kunnen spelen op het internationale toneel. De auto moet boordevol nieuwe, gepatenteerde technologie komen te zitten. Het voertuig wordt ontwikkeld door een universiteit en een technologisch instituut die in het land gevestigd zijn.
Beginfase
Of de auto ook echt een rol van betekenis in de race kan spelen is vooralsnog de vraag. Volgens de huidige berichten kan de auto op een volle accu 250 kilometer afleggen tegen een topsnelheid van 100 kilometer per uur. De etappes in de race zijn in sommige gevallen flink langer. Voor de ontwikkelaars is dit geen probleem. Voor hen is de ontwikkeling van het land het belangrijkste uitgangspunt. Tot op heden deden slechts drie Indonesische coureurs mee aan de Dakar Rally. Een eigen team zou een flinke boost geven aan het geloof ook dingen te kunnen ontwikkelen. Dit is een belangrijke factor.
Gericht op de toekomst
Vooralsnog is de Dakar Rally geen volledig elektrische race. Dit kan echter in de toekomst wel veranderen. Steeds vaker duiken teams op die met een elektrisch voertuig willen meedingen naar de prijzen. In de autosport worden bovendien steeds meer elektrische klassen opgestart. Zo kreeg de reeds bestaande Formule E een supportrace van Jaguar. Daarnaast is in Amerika komend jaar ruimte voor een nieuwe klasse. Het is goed mogelijk dat de wedstrijd die al sinds 1979 op verschillende plekken is georganiseerd ook naar elektrische auto’s zal overstappen.