De Britse startup Arrival heeft als eerste model een elektrische bestelwagen gepland. En hiervan heeft Arrival ook al een groot aantal verkocht. Pakjesbezorger UPS heeft er namelijk 10.000 van besteld. Afgelopen week presenteerde Arrival meer informatie en schetsen van het Beta-model.
Gewijzigd ontwerp
Eerdere ontwerpen toonden een doosvormig model met afgeronde hoeken en een grote gebogen voorruit. Op weg naar de serieproductie heeft Arrival het ontwerp behoorlijk aangepast. De nieuwe “Beta Van” ziet er nog steeds opvallend en modern uit, maar lijkt nu wel wat meer op een traditionele bestelwagens.
De meest opvallende verandering aan het ontwerp van de elektrische bestelwagen van Arrival is aan de voorzijde. Die is niet meer nagenoeg verticaal en is ook niet meer grotendeels van glas gemaakt. In plaats daarvan kozen de ontwikkelaars gekozen voor een meer klassieke neus. De voorruit is nog steeds groot, maar een stuk kleiner dan voorheen en loopt ook schuin op. Ook is het portier van de bestuurder veranderd in een schuifdeur.
Volgens Arrival is het nu gepresenteerde bèta-prototype gebaseerd op bevindingen die het bedrijf heeft verzameld tijdens de samenwerking met diverse logistieke bedrijven zoals UPS. De officiële marktintroductie van de elektrische bestelwagen van Arrival is gepland voor 2022.
Skateboard-platform
Zoals gebruikelijk vertrouwt Arrival op een modulair “skateboard”-platform waarin de belangrijkste aandrijf- en technische componenten zijn geïntegreerd. Arrival maakt de belangrijkste componenten in eigen huis geproduceerd waarbij de focus ligt op standaardisatie, laag gewicht en robuustheid. Bijzonder is dat Arrival van plan is om de ontwikkelde technologie te verzamelen in zogenaamde microfabrieken, waarvan er tegen 2026 wereldwijd 1000 zullen worden gecreëerd.
Actieradius
De auto wordt aangeboden met verschillende accupakketten waarvan de capaciteit varieert van 44 tot 130 kWh. Er zijn nog geen concrete cijfers over het bereik opgegeven maar met de grootste accu moet een actieradius van 200 kilometer mogelijk zijn.
De actieradius van het kleinste (44 kWh) accupakket is uiteraard veel kleiner. Arrival benadrukt dat veel bezorgdiensten in een zeer klein gebied werken zodat de bestelwagens tijdens hun rit maar heel korte afstanden afleggen.
Investeerders
Arrival heeft dit jaar ook een aantal grote investeerders aan weten te trekken in de vorm van het Zuid-Koreaanse Hyundai en het Amerikaanse UPS. Hyundai investeerde 100 miljoen in Arrival, UPS investeerder een onbekend bedrag en bestelde 10.000 bestelauto’s.