Mercedes-Benz stelde de afgelopen dagen de nieuwe EQS in de omgeving van het Zwitserse Andermatt voor aan de internationale pers. De Duitse autofabrikant steeg een beetje laat in wat betreft elektromobiliteit en beperkte zich aanvankelijk tot geëlektrificeerde modellen zoals de EQV. Die zijn op zich uitstekend maar ze voldoen nét niet helemaal aan het motto ‘Nur das Beste oder Nichts’ van de Duitse autofabrikant. Dat is wél het geval bij de nieuwe EQS.
Misschien wel de allerbeste elektrische auto?
Die is helemaal als elektrische auto ontwikkeld waarbij men er voortdurend naar streefde om nieuwe maatstaven te zetten. En dat is de ontwikkelaars van Daimler uitstekend gelukt want de Mercedes EQS is misschien wel de beste elektrische auto van dit moment. Met de EQS, die we niet direct als de elektrische tegenhanger van de Mercedes S-Klasse moeten beschouwen, zet Daimler daadwerkelijk nieuwe maatstaven. Hij is niet alleen uitermate luxueus en krachtig maar is ook uitgerust met de allernieuwste technologie.
Ruimte in overvloed
De Mercedes EQS maakt, in tegenstelling tot veel andere elektrische auto’s in de hogere prijsklasse, ten volle gebruik van het potentieel van een volledig elektrisch platform. Niets in het uiterlijk van de EQS doet denken aan de S-Klasse. Het logo uiteraard wel, maar dat is ook het enige. Hij heeft een vrij korte voorkant, dat naadloos overgaat in het passagiersgedeelte dat zich kenmerkt door de gebogen daklijn, die aan de achterzijde overgaat in een hatchback. De kofferbak lijkt van buiten vrij klein maar de inhoud van 610 liter valt alleszins mee. Bovendien kan die, al zal het in dit segment hoogst zelden nodig zijn, door het neerklappen van de achterbank worden vergroot tot 1770 liter. De passagiers beschikken over meer dan voldoende binnenruimte. De ruimte voorin en achterin is royaal.
Hyperscreen
Hoewel het interieur vooral futuristisch oogt, biedt het de inzittenden een enorme hoeveelheid luxe en comfort. Net als in de S-Klasse heeft de basisversie twee grote, afzonderlijke schermen. Optioneel is er het Hyperscreen. Dat is een volledig glazen dashboard met drie grote schermen. Die zijn achter het glas verborgen en strekken zich over de gehele breedte uit.
Prestaties
Het instapmodel, al klinkt die term een beetje krom in dit topsegment, is de EQS 450. Deze beschikt over een elektromotor van 245 kW die de achterwielen aandrijft. Hij sprint in 6,1 seconden van 0 naar 100 km/u en heeft een begrensde maximumsnelheid van 210 km/u. De EQS 580 heeft twee motoren en vierwielaandrijving. Dankzij een systeemvermogen van 385 kW kan deze in 4,3 seconden naar 100 km/u accelereren.
Efficiëntie is sterk punt
De Mercedes EQS zet niet alleen nieuwe maatstaven op het gebied van luxe. Ook de efficiëntie is opvallend. Dat merk je al tijdens het rijden. Als je de automatische recuperatie uitschakelt en de auto uit laat rollen merk je al hoe laag de rijweerstand is. Dat geldt ook voor de luchtweerstand. Het instapmodel met speciale velgen, een achterspoiler en het AMG-pakket heeft cW-waarde van slechts 0,20. Hierdoor heeft dit model in de WLTP-cyclus een verbruik van maar 15,8 kWh. Dat resulteert in een actieradius tot 780 kilometers. Dat betekent dat je in de praktijk op zo’n 500 tot 600 kilometer kunt rekenen.
Geen 800 volt
Daarna is de accu bijna leeg en wordt het tijd om een laadpunt op te zoeken. Als dat een snellader betreft, kan de gebruiker profiteren van een bovengemiddelde laadsnelheid van 200 kW. Mercedes gebruikt in tegenstelling tot de nieuwe elektrische modellen van Porsche, Audi, Hyundai en Kia nog nog een 400 volt systeem. De laadsnelheid breekt daardoor geen records maar is naar eigen zeggen wel relatief hoog over de gehele cyclus van 10 tot 80 procent.
Beter handelbaar dan je zou verwachten
Ondanks zijn forse lengte van 5,22 m en een gewicht van ruim 2,5 ton is de Mercedes bijzonder goed handelbaar. Ook in het stadsverkeer waar de grote stuuruitslag en de vierwielbesturing de auto opvallend wendbaar maken. In lange, snelle bochten is er enige sprake van onderstuur en helt de carrosserie een beetje over. Het comfort is te allen tijde op het hoogste niveau. Er dringen ook nagenoeg geen geluiden naar binnen, het interieur is verbluffend stil.
Autonoom rijden in 2022
De EQS is uitgerust met een grote hoeveelheid assistentiesystemen. Die zijn tevens een eerste stap richting autonoom rijden. Vanaf 2022 moet EQS autonoom kunnen rijden op autosnelwegen bij snelheden tot 60 km/u in niveau 3. In de praktijk werkt dit systeem helaas nog niet helemaal perfect. De EQS gaat nog wel eens in de ankers als hij langs de weg geparkeerde auto’s als een obstakel aanziet.