In het verleden was reikwijdte-angst dé reden voor mensen om niet voor een elektrische auto te kiezen. Ondertussen zijn er verschillende modellen die een actieradius van meer dan 400 kilometer hebben en verdwijnt dat een beetje naar de achtergrond. Het grootste obstakel waar de meeste potentiële kopers nu tegenaan lopen? De laadtijd.
Laadtijd
Data-analist Autovista onderzocht wat mensen momenteel tegenhoudt om een elektrische auto te kopen. Zij kwamen tot de conclusie dat mensen niet meer zozeer bang zijn om ergens stil te vallen met hun auto. Waar ze wel door twijfelen, is het oplaadproces, het zoeken naar een paal en de tijd die het kost om te laden. Deze angst is natuurlijk niet compleet ongegrond. ‘Tanken’ met een elektrische auto kost altijd (veel) meer tijd dan met een auto die een verbrandingsmotor heeft.
Daarnaast hangt dit af van de verschillende laadmodi en de capaciteit van een laadpaal. De opties variëren bij thuisladen of wisselstroomladen van opladen aan een standaard stopcontact (1-fasig, 2.3 tot 3.7 kW), tot de meest snelle wallbox installaties (3-fasig, 7.2 tot 22 kW). Hoewel het steeds vaker wel het geval is, zijn nog niet alle elektrische auto’s voorzien van de technologie om van al deze opties gebruik te maken. Bovendien zijn niet alle opties in elk land beschikbaar. Ga je met de auto op vakantie, dan kun je dus tegen beperkingen aanlopen.
Geen standaard informatie
Waar potentiële kopers verder problemen mee hebben, is het gebrek aan een standaard bij de informatie die autofabrikanten verstrekken. Cijfers van ev’s onderling zijn vaak niet goed te vergelijken, omdat automerken niet allemaal de laadtijd voor eenzelfde batterijstatus doorgeven (0-100%, 0-80%, 10-100%, 10-80%,…) Een van de zaken waar Autovista voor pleit, is dan ook dat er een standaardisering komt voor deze info. Zo kunnen potentiële kopers verschillende modellen wel duidelijk vergelijken en een fatsoenlijke, passende keuze maken.