De Tesla Owners Club Italia, de vereniging van Tesla-eigenaren, heeft een record gevestigd met een Tesla Model S. De club kreeg het voor elkaar om de elektrische auto meer dan duizend kilometer te laten rijden zonder de accu ook maar één keer bij te hoeven vullen. Dit is een nieuw actieradiusrecord.
Eerste keer
Het is de eerste keer in de geschiedenis dat een elektrische auto meer dan duizend kilometer rijdt op één batterij. De Tesla Model S P100D reed maar liefst 1.078 kilometer. Daarvoor moesten wel een flink aantal specifieke richtlijnen worden gevolgd. De bestuurders van de auto mochten bijvoorbeeld niet boven de veertig kilometer per uur uitkomen. Bovendien waren speciale banden met zeer lage weerstand gemonteerd onder de auto. Zo kan extra zuinig worden gereden.
Oefenen
Voor de recordpoging werd ondernomen hadden de bestuurders van de auto eerst lange tijd geoefend. Zo moesten zij bijvoorbeeld allerlei technieken aanleren om soepel te rijden. Zo kon zo veel mogelijk energie bespaard worden. Om energie te sparen werd bijvoorbeeld ook gereden met alle apparatuur zoals bijvoorbeeld de airconditioning uitgeschakeld. Door al deze maatregelen was het mogelijk om 1.078 kilometer ver te reiken. Daarover werd wel meer dan een dag gedaan. 29 uur kostte de reis om precies te zijn. De prestatie wordt gezien als een belangrijke stap en trok onder andere de aandacht van Tesla CEO Elon Musk die erover tweette.
Actieradius
Al lange tijd is de actieradius van elektrische auto’s een belangrijke drempel in de omslag van brandstofauto’s naar elektrische voertuigen. het overgrote deel van de autobezitters wil dat de elektrische auot’s veel verder kunnen reiken op een volle accu. Dit is wat hen ervan weerhoudt om over te stappen. Doordat de technieken steeds beter worden kunnen de batterijen echter steeds langer mee. Ook leren fabrikanten steeds efficiënter met ruimte om te gaan. Daardoor kan er een grotere accu in de auto’s.