Het draadloos laden van een elektrische auto staat bij veel fabrikanten hoog op de wensenlijst. Verschillende steden lijken het belang van het draadloos laden in te zien. Op deze manier bepalen de verschillende laadpalen niet het stadsbeeld. Jaguar en Oslo hebben daarom nu de handen ineengeslagen om een proef te starten met het draadloos laden.
Geen unieke proef
De proef die Jaguar en Oslo opstarten is zeker geen unieke proef te noemen. Eerder dit jaar werd al duidelijk dat het Engelse Nottingham met een dergelijke proef zou komen. Het doel van beide projecten is exact gelijk. Het is uiteindelijk de bedoeling dat in beide steden volledig elektrische taxi’s rondrijden. Deze elektrische taxi’s kunnen dan op bepaalde plekken in de stad de taxi draadloos opladen.
De samenwerking tussen Jaguar en Oslo is wel weer uniek op zijn eigen manier. Het is namelijk de eerste proef op deze schaal waar een grote autofabrikant bij betrokken is. In Nottingham wordt gebruikt gemaakt van een veel kleinschaliger bedrijf die puur en alleen taxi’s bouwt.
ElectriCity
Het project krijgt de toepasselijke naam ElectriCity. Het doel van het project is om een netwerk op te bouwen van draadloze oplaadpunten in Oslo. Om het project goed vorm te geven zal de stad enkele partijen in de armen sluiten. Zo heeft het stadsbestuur besloten om het taxibedrijf Cabonline in te zetten. Daarnaast worden Fortum Recharge, de grootste beheerder van laadpunten in Scandinavië en Momentum Dynamics, een Amerikaans techbedrijf ingezet.
Het taxibedrijf zal verschillende draadloze oplaadpunten toegewezen krijgen in de stad. Hier kan een taxichauffeur zijn auto parkeren waarna deze gelijktijdig wordt opgeladen. Op deze manier kan de volledig elektrische taxi 24/7 gebruikt worden.
Jaguar I-Paces
Het taxibedrijf krijgt 25 I-Paces toegestuurd vanuit Jaguar. Met deze auto’s zal in de aankomende maanden intensief getest worden. De keuze voor deze auto is niet geheel een vrije keuze geweest. Het bestaande accupakket op de I-Pace beschikt namelijk al over draadloze oplaadtechnologie van Momentum Dynamic. Hierdoor is er in en rondom de auto geen aanpassing meer nodig om het draadloos laden te ondersteunen.
Wanneer een chauffeur aan het wachten is kan de I-Pace dus tussentijds worden opgeladen. Afhankelijk van het vak waar de auto op staat kan dit met een laadvermogen van 50 kW of 75 kW.
Oslo emmisievrij
Het nieuwe project maakt onderdeel uit van enkele grote stappen die de Noorse regering wil zetten. Het stadsbestuur van Oslo heeft zelf het doel gesteld dat alle auto’s in 2024 emmissievrij moeten zijn wanneer je in de hoofdstad wil rijden. De regering doet hier nog een scherp bovenop. In 2025 mogen er namelijk geen benzine- of dieselauto’s verkocht worden. In dat jaar kun je dus nog enkel ‘groene’ auto’s kopen in het land.
Om bepaalde doelstellingen te kunnen halen is het project ElectriCity een belangrijk speerpunt. Op deze manier kan het stadsbestuur een goed inzicht krijgen in de kinderziektes van het systeem. Hier hebben ze gelukkig nog even de tijd voor om alles op te lossen voor 2024.