Verschillende fabrikanten hebben momenteel te kampen met een tekort aan accu’s. Eerder waren er al problemen met het toeleveren van accu’s voor de Mercedes EQC en de Audi E-tron. Ditzelfde zal nu ook de productie van de Jaguar I-Pace treffen. Vanwege de problemen met de toelevering van accu’s is er een vertraging ontstaan in de productie bij de Engelse autofabrikant.
Lagere productie
Al eerder wisten wij te berichten dat Mercedes problemen zou hebben met de productie van hun EQC. Volgens bronnen zou de oorzaak liggen bij LG Chem. Deze laatste partij is verantwoordelijk voor de productie van deze accu’s. Gek genoeg meldde Mercedes destijds dat er geen problemen waren met de productie van de EQC en dat deze gewoon op schema ligt.
Het bovenstaande staat haaks op wat Audi later meldt over de productie van hun E-tron. Hun elektrische SUV, welke in België worden gefabriceerd, heeft wel degelijk problemen. Eind januari was de fabrikant genoodzaakt om een deel van het personeel naar huis te sturen aangezien er niet op volle toeren gewerkt kon worden. De oorzaak van deze lagere productie was direct te wijten aan een tekort aan accu’s.
Bij Jaguar hebben ze nu dezelfde problemen voor de productie van hun I-Pace. De fabrikant meldt dat men hard werkt om de productievertraging tot het minimum te beperken. De Engelsen geven tevens aan dat de toelevering vanuit LG Chem momenteel niet optimaal is. De bron van alle problemen is hierdoor nu wel duidelijk.
Problemen LG Chem
Het was al even duidelijk dat er problemen bij LG Chem zijn. Vooralsnog heeft deze toeleverancier niet gereageerd op eerdere vragen rondom de leveringsproblemen. In dat opzicht blijft het gissen wat de mogelijk problemen zijn. Het is wel duidelijk dat het Zuid-Koreaanse bedrijf geen productieproblemen ondervind rondom het coronavirus. De bewuste accu’s worden namelijk allemaal in Polen gefabriceerd. Vooralsnog lijkt deze fabriek op zijn volle toeren te draaien.
Welke problemen LG Chem dan wel heeft is niet duidelijk. De groeiende vraag naar accu’s kan logischerwijs het probleem zijn. In dat geval is de fabriek in Polen simpelweg niet berekend op de grote aantallen. Indien de vraag groter is dan het werkelijke aanbod loopt dit op den duur ergens vast. In dit geval loopt het nu letterlijk vast op de verschillende productielijnen van elektrische auto’s.