Ongetwijfeld staat de Wrangler synoniem aan hoe een offroader er uit moet zien. De eigenzinnige creatie heeft door de jaren heen wel zijn updates gekend, maar het design is veelal gelijk gebleven. Al eerder werd duidelijk dat ook dit model een plug-in hybride zou krijgen. Vandaag mogen wij dan ook kennis maken met de Wrangler 4xe.
Niet het eerste model
De Wrangler 4xe is zeker niet de eerste plug-in hybride van het merk. Al eerder werden de Compass en Renegade van deze alternatieve aandrijflijn voorzien. Het is echter niet vreemd dat Jeep juist deze rauwe offroader ook van een elektrische aandrijflijn voorziet. In eerdere berichten heeft de fabrikant aangegeven dat het juist de meest groene fabrikant wil worden als het gaat om SUV’s. Met het elektrificeren van de Wrangler wordt aan deze missie voldaan.
Opmerkelijke aandrijflijn
Je kunt gerust zeggen dat de Wrangler 4xe over een opmerkelijke aandrijflijn beschikt. In de basis zal de PHEV de beschikking krijgen over een tweetal elektromotoren en een 2.0 liter benzinemotor. Beide elektromotoren hebben echter een compleet andere functie binnen de aandrijflijn. De eerst dient ter vervanging van een normale dynamo en wekt niet alleen de elektriciteit op voor het accupakket, maar zorgt onder meer voor de werking van het stop-startsysteem. De tweede elektromotor vervangt de koppelomvormer die je bij een automatische transmissie aantreft.
Desondanks komt het systeemvermogen van deze Wrangler 4xe uit op 375 pk. Er kan ruim 40 kilometer volledig elektrische gereden worden dankzij het 17 kWh accupakket. Wil je ook op ruig terrein rijden met deze ruige offroader? Dat is geen probleem, want aan de eigenschappen van het model is verder niets gewijzigd.
Volgens Jeep biedt deze Wrangler 4xe juist een betere ervaring op onverharde grond. Dankzij de accu’s kan de Jeep beter en meer gecontroleerd de verschillende terreinen beklimmen. Hierbij gaat de fabrikant er wel van uit dat je op dat moment gebruik maakt van de accu’s.
Wrangler 4xe in drie varianten
De nieuwe Wrangler 4xe zal in drie verschillende versies op de markt komen. We kennen hierbij de standaard 4xe, maar daarnaast komt ook de Sahara 4xe en de Rubicon 4xe op de markt. Het laatste model is wellicht de beste keuze wanneer je echt buiten de paden wilt rijden. Dit model is namelijk voorzien van onder meer difflocks voor en achter. Wat wel gelijk blijft bij alle modellen zijn de blauwe accenten aan de buitenzijde. Deze accenten geven aan dat het dus om een ‘groene’ Wrangler gaat.
De Wrangler 4xe zal ergens volgend jaar in Nederland beschikbaar komen. De prijzen zijn helaas nog niet kenbaar gemaakt, maar vlak voor zijn marktintroductie zal de fabrikant deze ongetwijfeld met ons delen.