Niet alleen het personenvervoer maar ook het goederenvervoer moet de komende jaren verduurzamen. Natuurlijk is de transportsector al jaren bezig om steeds schonere vrachtauto’s aan te schaffen, maar de echte grote stap van diesel naar elektrisch moet nog worden gezet. Supermarktketen Jumbo zet wat dat betreft een flinke stap in de goede richting. Het bedrijf wil namelijk de volledig elektrische DAF CF Electric in gaan zetten om de Jumbo supermarkten in het zuiden van Nederland te bevoorraden.
DAF, Tesla en meer
De Nederlandse vrachtwagenbouwer DAF is al een tijdje bezig met de ontwikkeling van een volledig elektrische vrachtwagen. Daarmee is DAF eerder dan concurrent Tesla en heeft het natuurlijk ook nog eens een prima reputatie op het gebied van trucks en een weid verspreid dealernetwerk. Tesla, dat in 2020 de volledig elektrische Tesla SEMI truck op de markt wil brengen, zal op dat gebied nog hele grote stappen moeten zetten. Ook het Daimler-concern is hard bezig met de ontwikkeling van een volledig elektrische vrachtwagen.
Eerste DAF CF Electric voor Jumbo Supermarkten
DAF Trucks heeft vorige week haar eerste volledig elektrische truck afgeleverd aan supermarktketen Jumbo. De CF Electric is gezamenlijk ontwikkeld door DAF en VDL, hij wordt door Jumbo ingezet voor de bevoorrading van winkels in het zuiden van Nederland. Deze ingebruikname is een mijlpaal voor DAF, VDL en Jumbo. De volledig elektrische truck is namelijk het startsein van een serie langlopende veldtests met zowel volledig elektrische als voor hybride trucks.
De transportsector staat aan de vooravond van een grote transitie
Harry Wolters, president van DAF Trucks: “De transportsector staat aan de vooravond van een grote transitie. Het ziet er naar uit dat voor distributie in stedelijke gebieden elektrische trucks de norm worden. Niet vandaag. Niet volgend jaar. Maar wel binnen afzienbare tijd. Ik ben bijzonder trots dat DAF vandaag samen met VDL en Jumbo een intensieve praktijktest begint. Met de data en ervaring die we binnen deze praktijktest verzamelen op het gebied van technologie en operationele inzet, kunnen we het uiteindelijke productiemodel naadloos laten aansluiten op de toekomstige vraag van de markt.”
“Door de inzet van deze nieuwe elektrische truck zetten we een volgende stap in het verduurzamen van ons wagenpark”, stelt Jumbo directeur Frits van Eerd. “We staan middenin de samenleving en willen uiteindelijk 45 procent van onze winkels met elektrische vrachtwagens bevoorraden. Jumbo wil de CO2-uitstoot van haar wagenpark tegen 2020 met 50 procent verminderen ten opzichte van 2008.”
Willem van der Leegte, president-directeur van VDL Groep: “Het is geweldig dat drie Brabantse ondernemingen de handen ineen hebben geslagen. Met de presentatie van vandaag lopen Jumbo, DAF en VDL vooruit op de ontwikkelingen van het emissie-vrije transport en het streven naar geluidsreductie. Wij gaan ervan uit dat dat de norm wordt in stedelijke gebieden. Deze DAF CF Electric met VDL E-power is voor transporteurs de juiste oplossing en is een grote stap vooruit op het gebied van de verduurzaming van het goederen- en distributietransport.”
Duurzame bevoorrading
De inzet van elektrische trucks maakt het voor Jumbo mogelijk om haar supermarkten in een straal van 50 km te bevoorraden zonder lokale uitstoot en met minimale geluidsoverlast. Voor het opladen van de DAF CF Electric vrachtwagen is er bij het Jumbo distributiecentrum in Veghel een laadstation geplaatst. Er wordt onderzocht of de stroomvoorziening van het laadstation kan worden egdana door zonnepanelen. Dit gebeurt door V-storage, een gezamenlijke bedrijf van VDL Groep en Scholt Energy Control, in samenwerking met het onderzoeksinstituut TNO.
DAF CF Electric
De DAF CF Electric is een 4×2 trekker. Hij is speciaal ontwikkeld voor distributieverkeer tot 37 ton in stedelijke gebieden. Daar zijn één- of twee-assige trailers de standaard. De DAF CF Electric is gebaseerd op de bekende DAF CF trucks. Voor de elektrische aandrijving wordt gebruik gemaakt van VDL’s E-Power Technology. Het hart van deze intelligente aandrijflijn bestaat uit een elektromotor van 210 kW. Deze wordt gevoed wordt door een 170 kWh lithium-ion batterijpakket waarmee de CF Electric een actieradius van ongeveer 100 kilometer. Hierdoor is hij geschikt voor het vervoer van hoge volumes binnen de stedelijke distributie. Het volledig opladen van het accupakket kan in anderhalf uur gebeuren terwijl snelladen in slechts 30 minuten mogelijk is.