Het kabinet heeft een potje van 34,5 miljoen euro gereserveerd om vergroeningsprojecten in de bouw- en transportsector een duw in de rug te geven. Met deze steun wil het kabinet vooral bedrijven stimuleren om hun wagenpark schoner te maken. Daarnaast wil men het geld beschikbaar maken om nieuwe initiatieven van de grond te krijgen. Met deze financiële injectie hoopt het kabinet dat hiermee het stikstofprobleem een stuk sneller opgelost kan worden.
Eerste initiatieven
Het is al duidelijk dat er verschillende partijen klaar zijn om zowel de bouwsector as de transportsector van nieuwe innovaties te voorzien. Deze partijen kunnen echter niets beginnen zonder een financiële injectie. Zo ligt er een plan klaar om zware bouwkranen te produceren of om te bouwen die enkel werken op waterstof of elektriciteit. Er is inmiddels ook een bedrijf die volledig elektrische veegwagens wil produceren. Je kunt ook kleiner gaan denken. Zo zullen bezorgscooters verwisselbare accu’s krijgen zodat deze scooters ten alle tijden ingezet kunnen worden.
De eerste initiatieven zijn hoopgevend, aldus het kabinet. Niet alleen de CO2-uitstoot wordt hierdoor fors verminderd. Ook het veelbesproken stikstofprobleem kan hiermee goed aangepakt worden.
Investeringen
Niet alleen het kabinet trekt geld uit een oude sok. De Europese Unie heeft inmiddels al een bedrag van 5,9 miljoen euro toegekend aan deze projecten. Vanuit het bedrijfsleven zal er nog eens 47 miljoen euro worden gestoken in deze nieuwe projecten. Het geld is hard nodig om de projecten werkelijk van de grond te krijgen. Op dit moment liggen er 43 van zulke projecten klaar, maar zonder de benodigde centen zullen deze voor altijd in de kast blijven liggen.
Met de investering kunnen de eerste projecten volgend jaar al van start gaan. Over meerdere jaren kunnen wij in ieder geval verwachten dat er in Nederland een zevental nieuwe waterstoftankstations bijkomen. Waar deze precies geplaatst zullen worden is nog niet bekend. Niet enkel in Nederland zal men profiteren van deze slimme innovaties. De projecten zullen mogelijk ook hun aftrek vinden in het buitenland. In dat opzicht is het dus zeker een win-win situatie voor iedereen.
Stikstofprobleem
Met deze injectie zal het stikstofprobleem niet zomaar opgelost zijn. De projecten kunnen nu werkelijk van start gaan. Mogelijk plukken wij in 2020 wel de eerste vruchten. Het stikstofprobleem zal echter pas op de langere termijn een stuk kleiner worden. Hiervoor is een grootschalige inzet nodig van deze nieuwe materialen. Wij kunnen het krachtig noemen dat het kabinet wel zijn verantwoordelijkheid neemt om dit probleem financieel te ondersteunen om te kunnen innoveren. Zonder deze subsidie was het vermoedelijk een lastig vraagstuk geworden in zowel de bouw- als de transportsector.
Het ombouwen van bestaand materieel naar een elektrische oplossing is uiteraard een prima idee. Fabrikanten van dergelijk materieel moeten echter ook hun steentje bijdrage in het probleem. Van hun zal in de aankomende periode ook verwacht worden om met passende en blijvende oplossingen te komen. Het verhaal zal zeker nog een staartje krijgen, maar vooralsnog werkt iedereen hard aan een passende oplossing voor het stikstofprobleem zoals wij deze nu kennen.