De Californische automaker Karma Automotive beweert dat het naar de toekomst kijkt maar zat de afgelopen jaren toch aardig vast aan het verleden. De enige auto die Karma in het actuele verkoopprogramma heeft, is de Revero. Dit model gaat al een aantal jaren mee en is in feite nog steeds gebaseerd op de eerste versie van dit model, de in 2012 het levenslicht zag. Oorspronkelijk heette dit model de Fisker Karma en beloofde heel even een geduchte concurrent van de Tesla Model S te worden. Er werden ongeveer 2.000 Fisker Karma’s gebouwd voordat Fisker Automotive failliet ging.
Karma Automotive
De resten van de autofabrikant werden in 2014 gekocht door de Chinese auto-onderdelenfabrikant Wanxiang en omgedoopt tot Karma Automotive. De auto, die vroeger dus Fisker Karma heette, werd omgedoopt tot Revero en werd gebouwd in een fabriek in Moreno Valley, Californië. Hoewel het uiterlijk nog steeds heel aansprekend is, is de Revero in technisch opzicht allesbehalve modern. Het werd dus hoog tijd voor iets nieuws en dat gebeurt ook. Maar Karma is weer helemaal terug en presenteerde dit voorjaar op de autoshow van 2019 van Shanghai maar liefst drie nieuwe modellen. Karma heeft deze modellen niet helemaal zelf ontwikkeld, het bedrijf heeft namelijk de hulp van BMW en Pininfarina ingeroepen. De nieuwe modellen, die Karma op de autoshow van Shanghai liet zien, waren de vernieuwde Revero GT alsmede twee conceptcars: de Pininfarina GT en de SC1 Vision Concept.
Karma Revero GT blijft een plug-in hybride
De Revero GT, die Karma Automotive in Shanghai presenteerde, is een geheel vernieuwde versie van zijn bijna gelijknamige voorganger. De ingrijpend vernieuwde Revero GT moet volgend jaar op de markt verschijnen. Net als de huidige Revero zal ook dit een auto met een plug-in hybride aandrijflijn zijn. Hoewel Karma Automotive een voorstander is van volledig elektrische aangedreven auto’s, is het bedrijf van mening dat het met de huidige stand der techniek nog beter is om de actieradius door middel van een verbrandingsmotor te vergroten. De nieuwe Revero GT krijgt wel een geheel nieuwe hybride aandrijflijn. Karma heeft hierbij gekozen voor een 3-cilinder range-extender van BMW. Deze motor wordt uitsluitend gebruikt voor het opladen van het accupakket. De twee elektromotoren worden voortaan in dwarsrichting geplaatst en hebben een gecombineerd vermogen van 536 pk en een koppel van 560 Nm. Ook is de nieuwe Revero GT aanzienlijk lichter. De Revero GT accelereert van nul naar 100 kilometer/uur in minder dan 5 seconden en de actieradius in volledig elektrische modus zal dankzij de nieuwe 28 kWh accu ruim 120 kilometer bedragen. De styling van de Revero GT is direct afgeleid van zijn voorganger. Het design van zowel het interieur als exterieur is volledig herzien maar het blijft een van de meest karakteristieke auto’s op de weg.
Karma Pininfarina GT
Dit model is het eerste product waarvoor Karma de hulp inriep van het legendarische Italiaanse ontwerpbureau Pininfarina. Het Karma Pininfarina GT-concept is een coupé die gebaseerd is op de techniek van de Revero GT. Dat moet het relatief eenvoudig maken om de auto in productie te nemen, als Karma daar inderdaad voor kiest. De carrosserie van de Karma Pinifarina GT verschilt behoorlijk met die van de Revero GT. De prestaties van de Pininfarina GT zullen vrij dicht bij die van de Revero GT moeten liggen.
Karma SC1 Vision
Deze nieuwe coupe stond in Shanghai naast een door Karma zelf ontworpen conceptcar. Deze wordt door Karma de SC1 Vision genoemd en is een volledig elektrische cabriolet. Hij beschikt ook over 5G-connectiviteit en een uitgebreid infotainmentsysteem. De automaker, die geen details over het systeem of de aandrijflijn van de SC1 Vision vrij wilde geven, gaf wel aan dat het zich heeft laten inspireren door de legendarische H-1 Racer, de auto waarmee miljardair Howard Hughes in 1935 het wereldrecord van 352 mijl per uur vestigde. De gelijkenis daarmee is opvallend.