Kia is bezig om de nieuwe Ceed-serie, die speciaal is ontworpen voor de Europese markt, te elektrificeren. Eind september komen de nieuwe Ceed Sportswagon stationwagon en de Crossover X-Ceed met verbrandingsmotor op de markt. Deze zullen vanaf begin 2020 ook beschikbaar zijn als plug-in hybrides. Net als de andere Ceed-modellen worden deze niet gebouwd in Zuid-Korea maar in de Kia-fabriek in Slowakije. Hierdoor zijn de nieuwe hybrides ook meteen de eerste “made in Europe” Kia’s met een stekker.
Hybride aandrijflijn
De aandrijflijn van de nieuwe plug-in hybride bestaat uit een 1,6-liter benzinemotor met directe injectie uit de “Kappa”-serie. Deze wordt gecombineerd met een 44,5 kW elektromotor welke wordt gevoed door een 8,9 kWh lithium-ion-polymeerbatterij. Het totale vermogen is 141 pk bij een maximum koppel van 265 Nm. Hiermee kan de Ceed Sportswagon in 10,8 seconden naar 100 km/u accelereren. De X-Ceed doet dat in 11,0 seconden.
Actieradius ongeveer 60 kilometer
De elektromotor en de benzinemotor drijven de voorwielen aan via een zesversnellingsbak met dubbele koppeling (DCT). De verliezen worden geminimaliseerd door het volledige vermogen van de verbrandingsmotor en de elektromotor parallel over te brengen. Een regeneratief remsysteem zet de kinetische energie tijdens het uitrollen of remmen om in elektrische energie en laadt de accu tijdens het rijden op. Volgens voorlopige metingen hebben beide plug-in hybrides in volledig elektrische modus een rijbereik van maximaal 60 kilometer (afhankelijk van het model). Hierdoor kunnen zij een groot deel van het dagelijkse vervoer in elektrische modus volbrengen.
Virtual Engine Sound System
Hiermee bedoelt men niet de geluidsinstallatie. Zowel de X-Ceed Plug-in Hybrid als de Ceed Sportswagon Plug-in Hybrid zijn namelijk uitgerust met een “Virtual Engine Sound System” dat een waarschuwingssignaal van maximaal 59 decibel in elektrische modus genereert om voetgangers en fietsers te waarschuwen. Dit systeem is actief bij lage snelheden en bij het achteruitrijden.
Infotainmentsysteem met apart scherm voor navigatie
Naast het 8-inch infotainmentsysteem is er ook een nieuw 10,25-inch navigatiesysteem beschikbaar. Het vormt ook de toegang naar de nieuwe “UVO Connect” online diensten. Deze geven onder andere de dichtstbijzijnde oplaadstations weer, inclusief informatie over compatibiliteit en beschikbaarheid. Daarnaast kunnen de aanraakschermen worden gebruikt om het opladen van de accu te programmeren, bijvoorbeeld om te profiteren van lagere nachttarieven. Het instrumentenpaneel biedt ook speciale plug-in hybride informatie.
Ruimtebesparend ingebouwd
De derde generatie van de Kia Ceed is zo ontworpen dat zowel de hybride aandrijvingen als de accupakketten ruimtebesparend geïntegreerd kunnen worden. Bij beide plug-in hybrides bevindt de accu zich onder de achterbank, naast de 37 liter brandstoftank. Het volume van de bagageruimte wordt daardoor niet beïnvloed. In de geëlektrificeerde stationwagen heeft de bagageruimte een inhoud van 437 liter welke kan worden uitgebreid tot 1506 liter. De bagageruimte van de X-Ceed Plug-in Hybrid heeft een inhoud van 291 tot 1243 liter.
Ook met trekhaak
Voor beide modellen is ook een trekhaak leverbaar. Daarmee zijn ze – net als Kia Niro en Kia Niro Plug-in Hybrid – een van de weinige voertuigen in het hybride segment die ook als aanhangwagen- en caravantrekker kunnen worden gebruikt.