In navolging van Hyundai kondigde nu ook Kia een grote elektrische SUV aan. Eerder deze week verspreidde Kia al een voorproefje in de vorm van een paar renderings van een conceptauto. De conceptauto zelf, de Kia Concept EV9, zal op 17 november worden gepresenteerd op de LA Autoshow.
Koolstofneutraal
Kia beloofde deze week, net als Hyundai, dat het tegen 2045 volledig koolstofneutraal wil zijn. Daarom zal Kia in Europa tegen 2035 geen voertuigen met verbrandingsmotor aanbieden. De Zuid-Koreaanse fabrikant wil het productgamma en de productieprocessen volledig herzien. Men wil namelijk een “leverancier van duurzame mobiliteitsoplossingen” worden. Voor die transitie zal Kia z’n 25 miljard dollar gaan investeren. De elektrificatie van het productengamma is daar uiteraard een belangrijk onderdeel van.
Daarom is de EV9, zoals men het zelf omschrijft, een “belangrijke mijlpaal” in de duurzaamheidsstrategie van Kia. Het design is geïnspireerd door de natuur en men gebruikt voor de constructie diverse gerecyclede materialen, waarmee de Concept EV9 “Kia’s visie op het SUV-segment belichaamt”.
Veel hoekiger dan de EV6
Geheel afwijkend van de ronde, vloeiende vormen van de huidige EV6 krijgt de EV9 een veel hoekiger ontwerp. Best wel verrassend, ook omdat je je af kunt vragen in hoeverre het uiterlijk van de Concept EV9 past bij Kia’s nieuwe EV-designtaal die men met de EV6 introduceerde. Evengoed ziet de EV9 er op de renderings veelbelovend uit. Voor het ontwerp is Karim Habib, Kia’s hoofd design, verantwoordelijk.
Het is een behoorlijk grote SUV die in bijna geen enkel opzicht lijkt op de in de VS uitgebrachte Kia Telluride SUV. De Kia Concept EV9 oogt een stuk eleganter en heeft een geheel nieuw ontwikkeld interieur dat state-of-the-art technologie bevat en kan worden omgebouwd tot een loungeruimte. De vraag is natuurlijk in hoeverre dat bij de uiteindelijke productieversie nog overeind blijft. De conceptauto heeft futuristische LED-koplampen, een vrij rechtop staande voorruit en achterruit en een “zwevend dak”. De vrij grote bodemvrijheid duidt, in combinatie met de nodige kunststof beschermingselementen voor de carrosserie, er zo te zien op dat de Kia Concept EV9 ook off-road kan worden gebruikt.
E-GMP architectuur
Verder geeft Kia nog geen specificaties van de EV9. Maar, net als de bestaande Kia EV6 (en Hyundai Ioniq 5) komen de Hyundai Ioniq 7 en Kia EV9 op de bekende E-GMP architectuur te staan. Dat betekent dat de auto waarschijnlijk met zowel achter- als vierwielaandrijving kan worden uitgerust, dat er aandrijflijnen tot maximaal zo’n 350 kW beschikbaar zijn en dat er ook keus uit verschillende accupakketten zal zijn. En uiteraard maakt het E-GMP platform gebruik van een 800 V systeem. Dat biedt aanzienlijke voordelen aan de DC-snellader. Ook bij de EV9 zal snelladen tot 80 procent in minder dan 20 minuten mogelijk zijn.